Zprávy z Bety: Questy

| 23.1.2014 │ Beta| Článek

Náš další článek týkající se Bety se zaměří na questy, neboli úkoly. Questy jsou nedílnou součástí všech současných MMORPG a jsou samozřejmě obsaženy i v námi sledovaném titulu Elder Scrolls online. Pojďme se podívat na to, jak jsou questy v této hře řešeny.

Stejně jako u jiných MMORPG, tak i ve hře Elder Scrolls online (dále jen ESO), nemohou chybět questy, které jsou základním kamenem tohoto žánru již od dob vzniku prvního MMORPG titulu. První kontakt s questem v ESO přichází záhy po objevení se ve startovní lokaci a jedná se o quest zapadající do úvodního tutoriálu, který vás učí jak se rozhlížet, pohybovat a komunikovat s NPC (non-player character, nikoli Národní protidrogová centrála). Poté již následuje klasické plnění a braní questů jako v ostatních podobných titulech, tedy oslovíte NPC, které má nad hlavou značku symbolizující quest, vezmete si od něj úkol a ten jdete vyplnit.

Při oslovení NPC se kamera na toto NPC zazoomuje, postava se hýbe, mluví – vše je plně dabováno. Vedle NPC postavy se zobrazí textové pole, kde se postupně objeví zadání questu v textové podobě. Tento systém je podobný systému zadávání úkolů v Elder Scroll V: Skyrim či Star Wars: The Old Republic. Tento systém reagujících a dabovaných postav hráče  vtáhne do děje a prostředí. Jak někteří vědí, plně dabovaná NPC nebyla vždy součástí MMORPG her, neboť u většiny byly namluveny pouze questy hlavní dějové linie a obyčejné questy se odbývaly tabulkou s textem zadání, která se po kliknutí na NPC objeví na obrazovce. V ESO jsou plně namluvené jak questy hlavní příběhové linie, tak i ostatní “postranní” questy. V některých questech jsem dokonce viděl možnost výběru odpovědi, ale možnosti byly jen dvě a navíc pro druhou možnost, která byla například zastrašení nebo přesvědčení nějakého NPC v rámci questu, bylo nutné mít otevřen passivní skill buď u Cechu Bojovníků, nebo u Cechu Mágů. Že se vyplatí mít tyto pasivní skilly otevřené, jsem se přesvědčil záhy, kdy jsem měl na výběr buď neplatiče v rámci questu zastrašit, aby zaplatil dluh, nebo ten jeho dluh (200g) zaplatit sám. Takových dlužníků jsem měl přesvědčit 5, takže mě to stálo 1000 goldů, jelikož jsem neměl otevřeny výše zmíněné pasivní skilly.

Wyrd TreeCo se tedy týče systému questů, není systém použitý v ESO nijak revoluční. Prostě se rozhlédnete po okolí, nebo se v průběhu objevování nové lokace sem tam podíváte na mapu, a vydáte se k NPC, které má nad hlavou speciální značku. Toto NPC vám zadá úkol, který následně plníte. Systém hledání a získávání questů je tedy velice jednoduchý a je škoda, že není více náročný (například nutnost oslovovat NPC ve svém okolí a zjišťovat, které je ochotné mi nějaký úkol zadat apod.). Co konkrétně mě mile překvapilo, je fakt, že drtivá většina questů, které jsem porůznu nabral, nebyl jeden quest, ale celá questová linie, která vypráví nějaký příběh (hlavní, vedlejší) a  vždy se něco řeší (otrávení studny, vyšetřování vraždy a pletich atd.). Sám jsem si díky chybě ve hře na vlastní kůži vyzkoušel, že když ke konci série questů (může jich být klidně i 8 za sebou) quest zrušíte, zrušíte tím celou questovou sérii a pokud ji chcete opakovat, musíte začít úplně od začátku.

Asi nejzajímavější sérií questů bude hlavní dějová linie, jejíž začátek je umístěn hned ve startovní lokaci. Tato linie questů vysvětlí aktuální situaci na Tamrielu  a patrně postupně vše, co se týká hledání vaší duše a Molag Bala (nebudu spoilerovat). Další významnější questy s obsáhlejším příběhem se nacházejí v každé lokaci a řeší se v nich lokální problémy. Příjemné je, že i na nízkém levlu jako je lvl 10, se již setkáte s hlavními představiteli vaší frakce, stejně jako já jsem se při hraní Khajiita setkal s královnou Ayrenn a plnil jsem questy, které se týkaly její osoby a dokonce jsem po jejím boku bojoval. Ve všech lokacích lze také nalézt kratší vedlejší questy jako je ten, co jsem popsal výše s dlužníky a vymáháním dluhů.

Pěkným efektem po splnění některých questů je fázování, kdy vy po splnění questu prostředí vidíte jinak, než jak jej vnímají ostatní hráči, kteří quest ještě nesplnili – například bouřkový vír po splnění questu pro vás zmizí a všude je klid, ale váš kamarád jej ještě vidí a bojuje s nepřítelem, který tam pro vás buď již není, nebo vás již nenapadá.

Mapa světa a lokací vám podle vaší polohy ukazuje, kde v okolí se nachází zadavatel questu, nebo kde přesně máte quest plnit, či kde najdete NPC, se kterým máte promluvit. Jsou však i questy, u kterých se musí cíl questu hledat v určité lokalitě, která je vyznačena na mapě např. zvýrazněnou oblastí.

Elden Root concept

Oproti jiným podobným hrám jsem v betatestu vypozoroval, že se v krajině nachází poměrně málo mobů v podobě vlků a jiné havěti. U některých her stojí na každém metru čtverečním nějaké zvíře či potvora, avšak v ESO je takřka nutné takovou havěť hledat. Samozřejmě pro splnění questu je mobů vždy dost, ale jen v určené lokaci. Uvidíme, zda tomu tak bude i po spuštění hry.

Celkově jsou questy povedené a propojené s lore, avšak mnohdy se proložení mezi questy v jedné linii odehrává jen na rovině dojdi někam, promluv s někým a ten tě pošle jinam, ale tak to chodí i v životě, že? (například na úřadech :D). Zpestřením při plnění questů jsou questy, v nichž je jedním z vašich úkolů se převléci do nějaké uniformy a infiltrovat nepřítele.

Mě osobně by více vyhovoval systém hry Guild wars 2 a jeho náhodné eventy, které jsou velmi zábavné a jsou výbornou náhražkou prostého běhání od jednoho zadavatele úkolů k druhému (i toto však v GW 2 zčásti je). Jedinou výjimkou jsou v ESO Dark Anchors, temné kotvy, které se objevují v krajině a nabízejí event, jehož úkolem je kotvu uvolnit a ještě před tím odrazit vlny nepřátel.

Jelikož jsem se dostal jen do levlu 10, tak nemohu říci, jak vypadají questy na vyšších levlech, možná budou některé spojené i s použitím mountů, možná se objeví něco dalšího a zajímavého, opravdu nevím. Též jsem se nedostal do PvP v Cyrodiilu, tudíž nevím, jak vypadají questy tam. Celkově jsem byl s questy v ESO spokojen, kladně hodnotím dabování, animace postav při zadávání úkolu, návaznost na lore, pěkné příběhové linie, fázování prostředí a rovněž sice osekanou, ale existující možnost výběru odpovědi, při komunikaci s NPC u některých questů. Rovněž kladně hodnotím, že ač nejste s nikým v partě, tak můžete quest plnit společně s ostatními hráči, využívat při bojích synergií a navíc nepřijdete o loot. Questy v ESO jsou zábavnou částí PvE (Player vs. environment) a bylo by škoda je pouze rychle odklikávat a nevěnovat jim pozornost, kterou si jistě zasluhují.

Co si myslíe o questech v ESO vy?

  1. Autor: fortrens | Přidáno: 23.1.2014, 18:36

    Já jsem všechny questy odklikával, nebylo to tím, že by mě nezajímaly, ale měl jsem vypůjčený account, tak jsem si chtěl vyzkoušet jiné věci 🙂
    Ale co se týče zábavnosti questů, tak některé mě bavily. Například přijít na kombinaci barev čehosi (hehe, nepamatuju si co to bylo), bylo skvělé koukat na lidi jak tam zmateně pobíhají, když vy už jste na tu kombinaci přišli…škoda jen, že tam pak začal někdo spamovat do chatu správnou kombinaci 🙁

  2. Autor: hadas | Přidáno: 23.1.2014, 20:46

    ja bych si to rad precetl ty Q ale neumim AJ 🙁

  3. Autor: VincentBlanquin | Přidáno: 24.1.2014, 06:39

    bez těch náhodných eventů si to těžko umím představit. už tak je ten svět nic moc (rozebíralo se jinde) a vysoká repetivnost by byla těžkou ranou. pokud se platí měsíčně, tak snad toho budou přidávat hodně, jen o tom ještě nemluví

Napsat komentář

Jak mít vlastní obrázek u komentářů

Zaregistrujte se na stránkách Gravatar.com, připojte si k účtu e-mail, který používáte na MMOzone.cz a nastavte si libovolný obrázek.

Snažte se v komentářích držet tématu, na rozsáhlejší diskuse je vhodnější naše fórum

Page 1 of 0