Zprávy z Bety: Průběh beta testu

| 15.1.2014 │ Beta| Článek

Neměli jste štěstí a nebyli jste pro tentokrát vybráni do uplynulého beta testu? Zajímá Vás, jak takový beta test probíhal a co se dělo? Potom si přečtěte poznatky a dojmy, které pro Vás shrnul do přehledného článku Elder: Vše podstatné o průběhu Betatestu, který se odehrál tento víkend.


 

Jak asi nikomu neušlo, tak minulý víkend proběhl beta test námi sledované hry Elder Scroll online. Testování se ve větší míře poprvé účastnili jak členové naší redakce, tak i mnoho z našich čtenářů. Někteří se již účastnili testování v některém z minulých beta testů, avšak tentokrát to bylo poprvé, co se nás do hry podívalo více. S trochou štěstí jsem se podíval do hry i já.

Pozvánka do beta testu.

Pozvánky do beta testu byly rozesílány již od úterý minulého týdne. Pokud si někdo jako já příště omylem pozvánku ve spamu smaže, tak nemusí zoufat, otestoval jsem ještě před samotnou betou funkčnost zákaznické podpory. Tuto můžete v našich podmínkách kontaktovat na této adrese – http://help.elderscrollsonline.com/app/ask – prostřednictvím formuláře. Pokud se jedná o ztracenou beta pozvánku, pište pod emailem, který byl vybrán do beta testu.  Já jsem se ozval a po 16 hodinách (přes noc) mi odpověděli, že vše ověřili a zasílají mi opětovně klíč. Odepsal jsem jim, že děkuji a  těším se na testování hry.  Táž osoba, která mě měla na starost a zpracovávala můj problém, mi opět odepsala, že děkují za můj zájem a doufají, že si hraní užiju. Má první zkušenost se zákaznickou podporou ještě před vydáním hry je tedy výborná, přiznám, že jsem nečekal, že mi klíč opětovně zašlou a zcela mě překvapil milý a vstřícný přístup.

Ayleid statueBeta klient a instalace hry

K hraní je samozřejmě nutné stáhnout si klienta hry (cca 50 MB) a tento nainstalovat. Po instalaci se klient spustí a začne stahování cca 21 GB dat. Nevyplatí se tedy počkat se stahováním až na poslední chvíli. Hra po stažení a instalaci zabírá cca 29 GB místa na harddisku. Velikost hry se příliš neliší od jiných podobných titulů. Před spuštěním hry je potřeba si na oficiálních stránkách založit účet, pod kterým se pak přihlašuje do hry. V mém případě vše proběhlo v pořádku, s instalací klienta ani hry jsem neměl problém, což však neznamená, že problémy nebyly u ostatních.

Beta testování

Hra se spouští přes klasický launcher, jak je již dnes u MMO titulů zvykem. Po spuštění se objeví pár reklamních inter na vývojáře atd. a poté se zobrazí přihlašovací obrazovka, kam se klasicky zadá přihlašovací jméno a heslo, vše totožné s účtem před tím založeným na oficiálních stránkách. Po spuštění hry se načte základní menu s výběrem postav. Při načítání se zobrazí typický ESO kruh a červený nápis BETA, který vás upozorní, že jde o testovací verzi.

Tvorba postavy

Prvotním úkonem je výběr rasy a tvorba charakteru, zde je vše funkční. Nezkoušel jsem všechny rasy, ale žádná chyba se neobjevila. Výběr postavy je plnohodnotný, lze měnit tvar těla a jeho části, totéž lze provádět s obličejem a dokonce i s hlasem. Každý si může vytvořit opravdu unikátní charakter. Nějaké to MMORPG jsem již v životě hrál, avšak takto propracovanou tvorbu postavy jsem asi zatím v menší míře viděl jen u Guild Wars 2. Pokud vzpomenu na ostatní hry, které jsem hrál a které jsem obecně hodně profláknuté, tedy World of Warcraft, Rift, Tera, Star wars: The Old Republic a v poslední řadě též Neverwinter online, tak žádná z těchto her nemá, a ani mít již nebude, takto propracovanou tvorbu postavy. Vytvořenou postavu si můžete prohlédnout jak ve spodním prádle, obyčejné zbroji, tak v tzv. Veteran gearu, který představuje ukázku end-game zbrojí.  Po vytvoření a pojmenování postavy, kdy jméno může být složenina křestního jména a příjmení, se lze již vrhnout do světa Nirnu. Jelikož v tvorbě postavy vážně nebylo co testovat, vrhl jsem se na samotné hraní.

Megaserver

Účelem beta testování je mimo jiné zajistit stabilitu serverů. Zprvu jel megaserver pro EU v pohodě, já osobně jsem nezaznamenal žádné lagy, jak tomu u podobných stress testů bývá. Hra běžela hladce a to až do sobotního odpoledne, kdy nás kolem čtvrté hodiny postihly výpadky v oblasti přihlašování do hry a též  byl problém s dlouhým načítáním přechodů mezi lokacemi. Přihlásit se do hry se dařilo až po několika pokusech a to ještě ignorováním různých chyb. Vývojáři o tom věděli a pracovali na nápravě. Do hry jsem se vrátil na chvíli později kolem desáté hodiny večer a přihlašování již šlapalo jako hodinky. V neděli jsem už žádné problémy s přihlášením do hry nezaznamenal, opět jsem nezaregistroval žádné lagy a to ani v odpoledních hodinách. V neděli jsem však zaregistroval jinou chybu a to problém s přihlášením do PvP v Cyrodiilu, jelikož v sekci Alliance war v ingame menu nic nefungovalo. Obdobný problém měli i ostatní hráči v zóně, kde jsem byl připojen.  Hraní jsem ukončil kolem páté hodiny odpoledne, kdy do pvp zóny stále nebyl přístup.  To je vše, čeho jsem si v souvislosti s megaserverem všiml. Například v closed beta testu SWTOR jsem zažil pády serveru i na několik hodin, což se mi zde naštěstí ani jednou nestalo.

Chyby ve hře

Co se týče chyb ve hře, tak jsem jich pár samozřejmě našel, ale bylo jich méně, než jsem čekal. Samozřejmě jsem se setkal s chybami v questech, kdy se například po zabití znovu neobjevilo NPC, které bylo pro splnění úkolu klíčové, nebo že se toto klíčové NPC zaseklo uprostřed chůze a úkol tak nebylo možné splnit. Dále jsem narazil na chybějící textury, kdy místo klasické textury byla vidět červená krychle s nápisem missing texture.
Další vcelku podstatnou chybou byl vypadávající zvuk u mého luku, který při střelbě mnohdy nevydal hlásku a já jsem téměř nevěděl, že střílím. Poměrně legrační chybou, na kterou jsem narazil, bylo pomalu pobíhající NPC pasoucí ovce. Tento pastevec asi tak 30% rychlostí zběsile pobíhal po lese a nemohl se zastavit. Podobnou chybu jsem pak viděl ještě jednou u jiného NPC. U temných kotev, které jsem v rámci levelování navštívil, jsem zjistil, že mnohdy jsou tyto kotvy na svém místě, ale nejsou zde žádná NPC, která tam za standardní situace prováděla nějaký rituál a která tam měla být.Hircine statue

Co se týče boje s nepřátelskými NPC, tak jsem si  nevšiml žádné chyby. Všechna NPC reagovala parádně, některá spolu dokonce spolupracovala. Veškeré mé ability byly funkční, pouze abilita Poison Arrow na mém luku nedávala DoT, ale všechnu dmg najednou, což však byla chyba spíše v můj prospěch. Co se týká skill pointů a morphingu, tak jsem nezaznamenal žádný problém.

Co se týká dungeonu, tak tam jsem se již nedostal a do PvP rovněž ne, tudíž nemohu přinést zprávu o funkčnosti těchto částí hry.

Funkčnost map lokací, v nichž jsem byl, (první dva ostrovy) byla bezchybná, veškeré nově objevené lokace se na mapě zobrazily, též kompas na obrazovce ukazoval, jak má.

Rovněž mne překvapila funkčnost automatického skrývání a odhalování HUDu, který se objevil vždy, když bylo třeba. Tato funkce je u současných MMORPG novinkou. Jedinou nevýhodou je, že za žádných okolností není vidět, zda má charakter na sobě nějaký bonusový buff. Toto lze vidět jen při náhledu v menu postavy.

Jsem celkem spokojen se stavem hry, od některých jsem slyšel, že chyb je ve hře v této fázi hodně, já však musím říci, že chyby určitě jsou, ale čekal jsem jich vzhledem ke zkušenostem z jiných closed beta testů ostatních her mnohem více, zejména na poli systému boje a questů. Žádná z chyb, které jsem objevil, nebyla nijak zvlášť závažná a myslím, že jejich oprava je snadná. Jedinou výtku mám na nemožnost připojit se v neděli do pvp, ale to může být spíše mé osobní rozhořčení nad tím, že když jsem konečně dosáhl kýženého levlu 10, tak jsem se tam nedostal.

Nahlašování chyb

Systém hlášení zjištěných chyb byl dosažitelný buď z ingame menu, nebo příkazem ve hře napsaným do chatu – /bug. Okno s hlášením bylo rozděleno přehledně do problematik s mnoha výběrovými políčky a na závěr bylo možné popsat slovy, o jakou chybu se jedná. Trochu nešťastným řešením bylo, že pokud byl člověk ve formuláři a vyplňoval jej, nemohl se přepnout do hry, například proto, aby se podíval zpětně na jméno buglého NPC apod. Bylo tedy nutné si takovouto věc zapsat či zapamatovat a pak teprve napsat report. Pokud si dobře pamatuji, tak v beta testu Guild Wars 2 bylo hlášení o chybách přímo součástí obrazovky a člověk se nemusel nikam přepínat.

Nord statue

Grafická stránka hry

Po grafické stránce je hra výborně optimalizovaná. Určitě mnohem lépe, než mnoho jiných her v den jejich oficiálního spuštění. Můj stroj se již neřadí mezi výkonné mašiny, mám grafickou kartu Nvidia Geforce 460GTX 1GB, procesor Intel Core i5 2,8 GHz, paměti 4 GB ram, W7 64 bit a hru jsem si prozatím užil na vysoké detaily, kdy fps jsem měl v rozmezí od 60 do min. 45. Jak jsem se již zmínil, tak jsem se neúčastnil PvP, kde můj stroj zřejmě dostane pořádný záběr, tudíž nemohu říci, zda by to na vysoké detaily zvládl i tam. Každopádně grafické nastavení hry je téměř stejně detailní jako tvorba postavy. Zapínat a vypínat lze vše – antialiasing, vertical sync, stíny, odrazy vody, odrazy světla, ovládat počet zobrazených objektů, vzdálenost dohledu, různé světelné efekty atd. Zkrátka pokud se to začne sekat, je vždy možnost s tím něco dělat, což ne u všech her bývá pravidlem.

Grafické zpracování světa, postav a efektů je parádní. Počasí se mění stejně jako denní doby, vše plynule a bez zjevných chyb. Když pominu pár chybějících textur, na které jsem narazil jenom jednou, tak herní svět je bez poskvrnky. Ani jednou se mi nestalo, že bych se propadl do textury, ač jsem o tom od svých kolegů na team speaku či z chatu slyšel. Avšak, ten kdo se někdy nepropadl texturou v nějaké hře, tak jako by nehrál.

Celkový dojem z testování

Můj dojem z bety je velmi pozitivní. Byl jsem připraven na mnohem horší průběh testu, než je pár chvil problémů s loginem a na den nepřístupné PvP, kam se však někteří dostali. Za přibližně 14 hodin hraní mi hra spadla celkem 4 x, kdy si nejsem jist, zda to nebylo mou grafickou kartou, která mě u některých her již téměř rok trošičku zlobí. I přes to jsem po pádu hry popsal, co se stalo a podal o tom zprávu. Ve hře jsem celkem za celou dobu hraní ohlásil maximálně 10 bugů a chyb, což mi nepřijde jako zas až tak velké množství.

Do oficiálního spuštění hry nás čekají už jen tři měsíce a já mám dojem, že hra je opravdu téměř hotová a nyní se již budou dolaďovat jen mouchy, které pravděpodobně budou přetrvávat i po oficiálním spuštění, protože ještě nikdy nevyšlo MMO, které by bylo zcela bez chybičky.  Všichni, kdo jsou zváni do beta testů hry, však mohou ovlivnit, kolik takovýchto chybiček po spuštění hry bude. Pokud tedy dostanete pozvánku a klíč do dalšího testu, postavte se k hraní odpovědně a reportujte každou chybu a nesrovnalost, na kterou narazíte, neboť jen tak můžeme přispět k dobrému chodu hry po spuštění.

final

  1. Autor: Mesis | Přidáno: 15.1.2014, 07:06

    Chtěl bych se zeptat jestli i někdo další měl problémy s častými crashy. Například po přihlášení a v loadingu do tvorby postavy mi hra třeba 3x zasebou crashla. Hra mi běžela plynule i na nejvyšších detailech a crashovala min než na těch nižších

  2. Autor: Kairo | Přidáno: 15.1.2014, 07:43

    Moc pěkný rozbor toho, jak to probíhalo. Už se nemohu dočkat další bety.

  3. Autor: vincentblanquin | Přidáno: 15.1.2014, 10:34

    blbá otázka, musí se člověk znovu přihlásit do bety, nebo jak se jednou přihlásil tak i když se už dostal tak přihláška pořád platí?

  4. Autor: Elder | Přidáno: 15.1.2014, 11:17

    Rekl bych, ze plati porad, ale vybranej do dalsich testu bejt nemusis.

  5. Autor: Erendil | Přidáno: 15.1.2014, 13:46

    Vyplnil jsem jim ten jejich průzkum, tak doufám, že mě do další bety zařadí 🙂

  6. Autor: lordrek | Přidáno: 15.1.2014, 14:06

    Elder to pekne neutrálne napísal. I keď nám ostáva veľa otáznikov čo end game a PvP, ale aj tak to vidím na dobrej ceste.

  7. Autor: pernicek | Přidáno: 26.2.2014, 13:36

    ja jsem asi slepej, ale nenašel jsem nikde toho klienta na stažení

Napsat komentář

Jak mít vlastní obrázek u komentářů

Zaregistrujte se na stránkách Gravatar.com, připojte si k účtu e-mail, který používáte na MMOzone.cz a nastavte si libovolný obrázek.

Snažte se v komentářích držet tématu, na rozsáhlejší diskuse je vhodnější naše fórum

Page 1 of 0