Zprávy z Bety: Grafika

| 20.1.2014 │ Beta| Článek

Grafika. Někteří hráči určují podle její kvality kvalitu celé hry. Dobrá grafika je ale v MMORPG rozporuplná featura, protože s její rostoucí kvalitou trpí ostatní aspekty hry – velikost a otevřenost světa, volnost pohybu, maximální počet hráčů v jedné lokaci, aj.. Vývojáři ESO nám ale slíbili jak dobrou grafiku, tak obrovský otevřený svět a velké bitvy. Podaří se jim tyto sliby naplnit?

 

Elder Scrolls Online běží na výrazně přepracované verzi neslavně známého Hero enginu, který může za drtivou většinu problémmů s hratelností, kterými si prošla hra Star Wars: The Old Republic. Tohle většinu fanoušků hry zpočátku velmi děsilo. Hero Engine dokázal udělat z multiplayerové části Star Wars naprostou katastrofu. Jakmile se Vám po obrazovce pohybovalo více, než 16 hráčů, hra se i na nejlepších strojích začala sekat a plynule nejela snad vůbec nikomu. Vývojáři tento engine používali především v ranné fázi vývoje a kompletně ho přepracovali – na jeho základech napsali nový engine vytvořený výhradně pro ESO.

Od začátku vývoje ESO měli chlapci ze Zenimaxu jasno v tom, co chtějí hráčům nabídnout: V prvé řadě obrovský otevřený svět, ve kterém by se hráč necítil jako v koridoru. Tento úkol byl obzvláště důležitý, protože předchozí Elder Scrolls hry takovéto světy měly. Jako druhý nejdůležitější bod bylo potom stanoveno PvP, kterého by se mohlo účastnit velké, opravdu velké (několik stovek až neuvěřitelné dva tisíce) hráčů najednou. Třetím cílem pak bylo nabídnout hráčům produkt, k jehož hraní nebudou potřebovat drahý stroj a bude jim stačit průměrně drahá sestava tak, aby si hru mohlo zahrát co největší množství fanoušků. Pokud vývojáři chtěli splnit tyto tři cíle, bylo prakticky nemožné udělat hru s top-notch grafikou. Ale Zenimax se i přesto snažil odvést co nejlepší práci.

Vzali tedy Hero engine, upravili ho tak, aby posloužil jejich záměrům a optimalizovali ho. Opravdu velmi dobře optimalizovali. Abyste rozuměli, engine je něco jako forma. To, čím ji vývojář vyplní, už je na něm. Samotný fakt, že ESO a SW: TOR používají stejný engine neznamená nic víc, než nějaké opravdu drobné podobnosti ve vzhledu hry. Fakt, že engine v TOR nefungoval pro ESO nic neznamená, i když mnozí zlí jazykové mluví jinak.

A jak to celé dopadlo? Než se to pokusím rozebrat, posuďte sami na následujícím screenshotu.

Grafika

Jak můžete vidět, podobnost se Star Wars je minimální. Hra na Ultra vypadá daleko lépe, než Star Wars na stejné nastavení a co víc, běží daleko lépe i na mnohem méně vykonných strojích. Sestavy, které měly potíže s tím utáhnout SW:TOR na normální detaily mohou ESO rozběhnout na High (vlastní zkušenost – osobně jsem hrál Betu na laptopu, kde se mi TOR sekalo i na nízké detaily. ESO jsem rozjel na High beze stínů bez jediného záseku, a to jsem byl i v Cyrodiilu a mass PvP).

Na low potom hra vypadá opravdu příšerně a je patrná snaha vývojářů o to, aby hru alespoň na nejnižší detaily spustil opravdu každý. To, jestli je to dobře, nebo špatně, nehodlám rozebírat, je to zřejmě velmi subjektivní.
 
 
Grafika tedy nevypadá úplně špatně, a co víc, šlape to velmi dobře i na průměrných strojích. Ale naplnili vývojáři opravdu všechny tři své cíle? bude to tak fungovat i v mass PvP, které hra slibuje? Je svět otevřený a bez bariér? A zahraje si hru opravdu každý?

V Cyrodiilu jsem strávil několik hodin a ani v těch největších řežích čítajících několik desítek hráčů z každé frakce (dohromady nás mohlo být asi 150) se mi hra nesekala. Trebuchety střílely, nepřátelé vylívali olej z hradeb a má hra přesto běžela skvěle – na kalcelářském laptopu. Pohyboval jsem se mezi 30 – 50 FPS, když jsem vypnul stíny, výkon poskočil ještě o 10 FPS nahoru. Dovoluji si tedy tvrdit, že co se týče PvP a hratelnosti na starých strojích, může si Zenimax udělat fajfku a označit úkoly za splněné.

Svět je trochu jiná záležitost. Není úplně otevřený tak, jako v předchozích TES hrách. Je rozdělen do mnoha instancí, mezi kterými jsou ovšem jen kraťoulinké načítací obrazovky. Lokace jsou i přes svou instancovitost obrovské (mnohem větší, než v SW: TOR). I přesto si troufám tvrdit, že si tady poměrně slušná grafika vybrala svoji daň – v omezené otevřenost světa je to pocítit nejvíce. Více, než v mass PvP nebo FPS.
 
 
Nebudu tu tvrdit, že ESO má nejlepší grafiku ze všech MMORPG, protože tomu tak není. Nechci tvrdit, že ESO má nejotevřenější svět, protože to zřejmě také není pravda. Stojím si ale za tím, že ESO kombinuje kvalitní grafiku s poměrně solidní otevřeností světa, skvělým výkonem i na slabších strojích a funkčním, hratelným mass PvP. Pro to, aby tento mix fungoval musely být obětovány určité věci, ale výsledek stojí za to: Máme zde hru, která vypadá velmi dobře, hraje se skvěle a má přitažlivý, poměrně otevřený svět. Zenimax v mých očích své cíle splnil.
 
 
A Váš názor?

Sestavy, na kterých hra jela na jednotlivá nastavení:

Medium:
ntb lenovo y550p
cpu: i5 [email protected],27GHz
gpu: m240GT 1gb
ram: 4gb DDR3, @1300MHz
hdd: 5400ot:(
min. FPS: 40

High:
Intel(R) Core(TM) i3-3225 CPU @ 3.30GHz (4 CPUs), ~3.3GHz
Memory: 8192MB RAM
AMD Radeon HD6700 Series
min. FPS: 50

Ultra:
Intel(R) Core(TM) i5-2310 CPU @ 2.90GHz (4 CPUs), ~2.9GHz
Memory: 8192MB RAM
NVIDIA GeForce GTX 650 Ti 4043 MB
min. FPS: 50
 
 

final

  1. Autor: bulljoker | Přidáno: 20.1.2014, 10:15

    na low ESO vypadá fakt strašně.. 😀

  2. Autor: lordrek | Přidáno: 20.1.2014, 10:25

    Ak odznelo vyššie, po grafickej stránke a plynulosti hry nemám výhrady, mne spracovanie postáv prišlo úplne v pohode trošku nad priemer. Otvorenosť a rozľahlosť oproti SWTOR je to o 400% viac: tam síce bola mapa veľká, ale plocha na ktorej sa dalo behať a hrať boli obmedzené cestami a ohraničené ulice domami. Kdežto v ESO je to otvorená mapa, kde sa dá ísť krížom krážom, niekde sú síce pohoria aj v strede mapy ale našiel som chodník aj tadiaľ. ESO ma na prvé hranie uchvátilo viac ako SWTOR.

  3. Autor: Kairo | Přidáno: 20.1.2014, 10:40

    Hra vypadá skvěle, nikdo si nemůže na nic stěžovat, když vezmeme v úvahu počet hráčů v PvP!

  4. Autor: blackmorian | Přidáno: 20.1.2014, 11:00

    Doufám, že to se svojí mašinou vytáhnu aspoň na medium to low se mi nějak nelíbí 🙂

  5. Autor: Tareldrag | Přidáno: 20.1.2014, 11:13

    Podle screenu to na MMO vypadá dost dobře 🙂 Už aby to bylo, svrbějí mě ruce a na real bow je moc zima 🙁

  6. Autor: Istvrae | Přidáno: 20.1.2014, 11:31

    Kde psali, že je to upravený Hero Engine? Afaik, Hero Engine použili jen ze začátku vývoje, než jejich plně vlastní engine byl provozuschopný.

  7. Autor: Raven | Přidáno: 20.1.2014, 11:46

    Upravená verze hero enginu – začali na Hero enginu a přepracovali ho.

    Vycházel jsem z následujících řádků:

    „Developers tell that HeroEngine was used as a good tool to get some new ideas in the game. But it does not mean that it will be used in the final version of the game without any changes. ZeniMax tell that HeroEngine helped them to get started. But final version of Elder Scrolls Online will have its own unique engine. Everything in the game’s engine will be written for this game.“

  8. Autor: Istvrae | Přidáno: 20.1.2014, 11:50

    Yup, z toho jsem doposud vycházel taky. Já tomu zkrátka rozumím tak, že Hero Engine má s tím současným enginem pramálo společného, a proto to mimo jíné tak dobře šlape. (:

  9. Autor: Raven | Přidáno: 20.1.2014, 11:54

    Určitě s tím má pramálo společného, tím v článku jsem nechtěl říci, že hra běží na tom stejném trashi, jako běželo SW:TOR. Spíš naznačit, že oba enginy mají stejný základ, a že záleží na skillu vývojářů, co s tím udělají spíš, než na enginu samotném. Mrzí mě, pokud to z toho nevyplynulo, poupravím to.

  10. Autor: hulka | Přidáno: 20.1.2014, 12:05

    But final version of Elder Scrolls Online will have its own unique engine. Everything in the game’s engine will be written for this game. Jak to prekladam ja : Ale konecna verze ESO bude mit vlastni jedinecny engine. Vse v hernim enginu bude napsano pro tuto hru. Dokonce si myslim je na toto tema i clanek na teto strance, nekde ze starsich clanku. Rikaj tam, ze jim Hero engin pomohl s utridenim myslenek, ale maji vlastni engine.

  11. Autor: sovrahzun | Přidáno: 20.1.2014, 13:10

    Všimol si ešte niekto okrem mňa že medzi SW:TOR na low a na ultra sú jediný rozdiel tiene?

    • Autor: bulljoker | Přidáno: 20.1.2014, 13:58

      neboj taky jsem si všiml 😀

  12. Autor: Maladur | Přidáno: 20.1.2014, 14:05

    Ale ty stíny jsou ultra stíny a to za to stojí 😀

    Jinak díky za článek, alespoň mě to uklidnilo, že netřeba upgradovat ten můj sčot 🙂

  13. Autor: fortrens | Přidáno: 20.1.2014, 15:16

    Ravene, tys rozjel na kancelářském laptopu hru na high ? Pfff, já mám dva roky starý noťas, který stál v té době asi 17k a i na střední detaily to nebylo ono 😀 – já vím, ta cena a dva roky dělá hodně 🙂

  14. Autor: Jeimy | Přidáno: 20.1.2014, 15:50

    Mozes pls uploadnut tu porovnavaciu fotku vo vyssom rozliseni? Diky moc.

  15. Autor: Raven | Přidáno: 20.1.2014, 16:28

    Nemůžu, promiň, už jsem ji smazal. Myslím ale, že je z ní patrné, jak markantní rozdíly to jsou.

  16. Autor: Ferenc | Přidáno: 20.1.2014, 16:52

    No pánové nezlobte se na mne, ale opravdu informace typu „kancelářský laptop“ je celkem asi tak maximálně k ničemu. 🙂
    Jinak tedy Vaši stránku velmi aktivně sleduji ( stejně jako veškerý artikl týkající se této hry ), chválím a děkuji za veškeré informace, ale ve výše uvedeném apeluji na nápravu. Když už tomu tolik dáváte, nezamlčujte nám, prosím, specifikace vašich želez. 🙂

    S pozdravem Orsimer věrný jen své rase.

  17. Autor: Shadow | Přidáno: 20.1.2014, 17:11

    Taky jsem toho názoru, že by se autor nemusel bát zveřejnit parametry svého stroje – pokud se mluví o grafice a výkonu – je to více než na místě a spousta čtenářů kteří neměli štěstí s betou zrovna na tohle čeká aby věděli jestli jim to pošlape na muzejním kousku, nebo bude třeba rozbít prasátko. Někdo může považovat za kancelářský laptop něco na čem jiní hráči běžně paří a myslí si jak jsou na tom dobře 🙂
    A porovnání se skoro 2,5 roku starou hrou jako je SWTOR mi nepřijde až tak moc objektivní – je jasné že TESO vyjde lépe. Kdybych chtěl srovnávat zbrusu novou PC sestavu co vyjde za tři měsíce s jejím o dva roky starším bratříčkem – ač třeba od stejného výrobce – tak je asi jasné co bude lepší, že? Optimalizace SWTOR byla opravdu děsná, to souhlasím … ale je potřeba vzít v potaz že od té doby jsou možnosti zase někde jinde

  18. Autor: Raven | Přidáno: 20.1.2014, 17:27

    Aktualizováno o sestavy testerů, kteří jeli na Medium, High a Ultra.

  19. Autor: Ferenc | Přidáno: 20.1.2014, 17:45

    Paráda, děkuji !

  20. Autor: Raven | Přidáno: 20.1.2014, 17:48

    Uctivý služebník. (:

  21. Autor: blackmorian | Přidáno: 20.1.2014, 18:19

    Co si myslíte o mé „mašině“ ? Na jaké nastavení to zvládnu?

    RAM 4096
    Win 7 – 64 bit
    Procesor: Intel(R) Core(TM) i5-2410M CPU @ 2,30GHz (4CPUs)
    Grafické karty: Intel HD Graphics 3000, 1696 MB a AMD Radeon HD 7400M Series, bohužel u radeonky se mi nedaří zjistit výkon, a hádám se tu s ovladačema, protože ti mi zas nechtějí najít tu grafárnu.

  22. Autor: Raven | Přidáno: 20.1.2014, 18:35

    Přijď na TS, máme tu experta přes vývoj aplikací, ten se v tom vyzná. (:

  23. Autor: fortrens | Přidáno: 20.1.2014, 20:31

    Moc tu nemachrujte s mašinama, nebo vám ukážu, co si budu kupovat !! 😀

  24. Autor: Sumerisel | Přidáno: 20.1.2014, 21:36

    V podstatě ESO je hra kvůli které jsem se rozhodl kupovat nový stroj.
    Nakonec jsem se rozhodl pro G750JX.
    GTX 770M
    8Gb RAM
    i7 4700 HQ
    a další nesmyslná písmenka a číslíčka.
    Můj prvotní strach z toho že na hru musím koupit ultra mega best atomic compa opadla po tom co jsem hru rozjel na mém 4 roky starém Asusu na High detaily s 30 FPS.

    GT 325M
    3Gb RAM
    i3 330M

    Takže sice je to trochu nadsazené ale slušný comp se neztratí. Dělá mi přesto radost že ESO rozjede v podstatě každý.

  25. Autor: Lehesil | Přidáno: 21.1.2014, 16:30

    Paráda

  26. Autor: Erunteno | Přidáno: 30.1.2014, 11:18

    To je hnus velebnosti na to low … snad to na vysoky rozjedu 😀

  27. Autor: Nooxly | Přidáno: 19.2.2014, 20:19

    Nehral jste nekdo na nejakym iMacu pripadne na jakym a jak to behalo?

Napsat komentář

Jak mít vlastní obrázek u komentářů

Zaregistrujte se na stránkách Gravatar.com, připojte si k účtu e-mail, který používáte na MMOzone.cz a nastavte si libovolný obrázek.

Snažte se v komentářích držet tématu, na rozsáhlejší diskuse je vhodnější naše fórum

Page 1 of 0