The Elder Scrolls: Pekelné město – recenze

| 15.9.2013 │ epocha

Greg Keyes není žádný nováček na poli fantasy a science fiction knížek, a má za sebou již několik úspěšných děl z prostředí Babylon 5 nebo kultovních Hvězdných Válek či z vlastních prostředí. Pekelné město je ale jeho prvotinou v nějakém herním světě.

Celý děj je zasazený 40 let po Oblivionské krizi (příběh The Elder Scrolls IV: Oblivion) a tedy nějakých 160 let před posledním počinem Bethesdy, pátého dílu herní série, Skyrimu. Z čista jasna se nad mořem zjeví obrovské levitující město Umbriel, a pomalu se začne vydávat směrem k Černému Močálu (Black Marsh).

Kniha přeskakuje mezi dvěma dvojicemi hlavních postav, případně mezi jednotlivci. První je 17tiletá bretonka Annaïg a argoniánec Glim, přátelé od dětství, žijící ve městě Lilmoth, nacházejícím se v Černém Močálu (Black Marsh), domovině ještěřích Argoniánců. Glim je často dobrovolně nedobrovolným testovacím subjektem různých alchymických lektvarů, která Annaïg připravuje, což na začátku knihy přináší několik velice vtipných momentů.

Druhou dvojicí je následovník cyrodiilského trůnu, princ Attrebus Mede, přezdívaný Treb, a temný elf Sul, mág a bývalý služebník daedrické princezny Azury. Princ se považuje za velkého vůdce všech svých bojovníků a milovníka všech žen co potká, ale později se ukáže, že pravda nemusí být taková, jakou si princ představuje. Naproti tomu Sul si drží všechna svá tajemství hluboko v sobě, a velice neochotně je vydává.

Poslední postavou, jejíž perspektivu autor popisuje, je Inspektor Colin, nový mladý člen tajné služby zřízené císařem Medem jako náhrada zaniklých Čepelí (Blades). Bohužel, tato postava je v knize z „hlavních“ postav nejméně rozvinutá.

Po několika kapitolách představování postav se létající město dostane nad pevninu Černého Močálu, a začne z povrchu sbírat duše lidí a nechávat za sebou mrtvou zem a hromadu nemrtvých. Poté, co Annaïg uteče z domova před jejím otcem, který se jí pokoušel dostat od města co nejdál, se společně s Glimem nedobrovolně dostane na létající město, a jsou téměř ihned chyceni jeho podivnými obyvateli. Annaïg je díky své znalosti alchymie přirazena do jedné z „kuchyní“, které připravují pokrmy pro záhadné pány Umbrielu ze sebraných duší, zatímco Glim se díky své schopnosti dýchat pod vodou stane novou hvězdou týmu sběračů, kteří pod vodou chovají různé ingredience pro kuchyně a pečují o zámotky, ze kterých se rodí noví obyvatele města. Oba se pochopitelně snaží najít způsoby, jak z města uniknout, což se jeví jako zdánlivě nemožná věc.

Druhá dvojice, princ a Sul, se snaží předehnat Umbriel a dosáhnout jeho zničení. Princi jde o záchranu svého království, Sulovi zase o pomstu, protože mu jeden z obyvatel města sebral jeho životní lásku a zjevně ví o městu více, než dává najevo. Tuto dvojici čeká tvrdá cesta do ruin Morrowindu, kam město podle všeho směřuje. Ale pohybuje se rychleji, než dovedou cestovat, a tak si musí cestu zkrátit přes Oblivion, což samozřejmě nikdy není procházka růžovým sadem.

Knížka je bohužel pouze první ze dvojce knih Grega Keyese, a tak je její velká část především představování postav a rozjíždění příběhu, a možná proto není nějak definitivně ukončená. Bohužel, v porovnání s jinými vícedílnými sériemi, ať už se jedná o knihy, filmy nebo seriály, je ale konec napsaný tak podivně, že to působí, jako kdyby autor napsal celou sérii najednou a pak jí v polovině poněkud nešetrně rozdělil. Čtenář si tak odnese ještě větší utrpení, než fanoušci nějakého seriálu čekající přes letní měsíce na novou sérii, která nějak vyřeší ten konec, co právě viděli. Malou útěchou pro českého čtenáře může být to, že pokračování, kniha nazvaná Pán Duší, je již dostupná, což je vítaný rozdíl oproti jiným knihám Grega Keyese, které se v našich končinách převážně nedočkaly překladů svých pokračování.

Nakonec bych se zmínil o překladu, který mi místy přišel poněkud nepovedený. Autor v něm místy „ztratí nit“ a obsahuje tak několik chyb či krkolomných větných konstrukcí, které si je někdy nutno přečíst několikrát, než člověku dají smysl. Ovšem co se překladu názvosloví týká, tak se autor drží jak fanouškovské češtiny pro Oblivion a oficiálního překladu pro Skyrim, čili pokud jste hry hráli s překladem, tak budete jako doma.

Knihu si můžete koupit tady, přímo na stránkách Epochy: http://www.epocha.cz/detailknihy.php?id=563

1. Autor: Elder | Přidáno: 15.9.2013, 12:19

Pěkná recenze. Snad si to i někdy přečtu 😀