Vývoj ESO – Engine

Elder Scrolls Online developer Zenimax Online Studios zaregistroval MMO HeroEngine, který je použit i ve Star Wars: The Old Republic, krátce po založení studia v roce 2007. Po tom, co jsme oznámili hru v červnu, fanoušci začali kritizovat, že Elder Scrolls Online používá technologii, kterou už používají jiné hry, a že hra bude jen další WoW. Zeptali jsme se Game directora Matta Firora, aby vysvětlil, proč si studio zaregistrovalo HeroEngine a jakou roli ve vývoji Elder Scrolls Online hrál. Odpovědi jsou neočekávané.

Licencovali jste HeroEngine před dlouhým časem. Jakou roli sehrál v developmentu Elder Scrolls: Online?

Začali jsme se Zenimaxem Online od píky, bez zaměstnanců a technologií. Museli jsme vybudovat vše sami. Zabere hodně času napsat herní engine, obzvláště MMO enginy, které jsou o mnoho komplikovanější. Rozhodli jsme se použít HeroEngine jako startovač. Byla to užitzečná věc pro vytváření prototypů území a herního konceptu, dalo nám to prostor přenést to, co bylo na papíře do hry, takže jsme mohli pracovat na hře samotné. Plánujeme z TESO udělat světovou MMO třídu s nejpokročilejšími sociálními aplikacemi, které nenajdete nikde jinde. Takže když jsme pracovali s HeroEnginem, současně jsme dělali na našem novém klientu, serveru, a ostatních věcech speciálně navržených pro svět TES. HeroEngine byl prostředek, jak dostat nějaké nápady do hry, dokud byl nás speciální engine ve vývoji.

Jaké potřeby projektu ovlivnily vaše rozhodunití k tomu jaké technologie využijete ?

Při vytváření něčeho tak velkého a složitého, vytvoření vašeho nového enginu umožňuje jednodušší vytváření nových funkcí. Náš plán je, aby TES Online rozjely všechny PC nebo MAC – také laptopy – které byly zakoupeny v posledních pěti letech. Samozřejmě že lepší počítač = lepší vzhled hry, ale chceme si být jistí, že každý bude moct hrát tu hru a zažít skvělý čas při prohledávání Tamrielu. Kvůli tomuto musíme napsat nových engine, aby se plynulost hry dala ovlivnit vaším hardwarem. Také jsme udělali naše vlastní shadery.

Fanoušci vyjádřili obavy ohledně technologií a nástrojů, které budou limitovat obsah. Nechtějí „jen další MMO“. Jaké jsou vaše reakce?

Hlavní věc je, že engine nedefinuje, jaký obsah hry bude, ani jaký typ hry děláte. Hlavní faktor stability a úžasnosti hry je schopnost programátorů a designérů, kteří pracují na hře. A v Zenimax Online jsou jedni z nejlepších na světě. Udělají TESO stabilní, zábavné, a krásné – oni, ne engine.

Dokáží vaše technologie udělat něco, co ještě nikdy nikdo neviděl v ostatních MMO?

Nechci mluvit o našich pokročilých funkcích, ještě ne. Ale zaručuji, že vzdálí TESO od konkurence, hlavně sociální funkce, které zabudováváme do našich serverů.

Jaké výhody plynnou z toho, že vyvíjíte vlastní technologie?

Když kontrolujete svou vlastní platformu, kterou vyvíjíte, píšete ji sami, můžete udělat všechna rozhodnutí a ujistit se, že jsou všechny funkce v naprostém souladu s hrou. To dělá věci funkčnějšími.

Myslíte, že to umožní nakonec TESO být lepší hrou?

Jistě, nejsou zde žádné kompromisy ohledně techonologií – všechno bylo napsáno přesně pro tuto hru – pro její funkce, nástroje, ..To je velká výhoda.
Hrátky s Hero Enginem – Jak to tedy je?

Hero Engine je jednou z nejkontroverznějších věcí, když přijde na diskuzi o technikáliích Elder Scrolls Online, a není se čemu divit. Již od oznámení v květnu 2012 jsou fanoušci cílem mystifikací o tom, zda-li Elder Scrolls na Hero Engine poběží. Pojďme si do toho vnést alespoň trochu světla – podle leaked footage totiž Elder Scrolls Online něco z Hero Enginu opravdu má, alespoň dle grafických expertů.

Pojďme si nejprve shrnout oficiální vyjádření. Pár dní po oznámení Elder Scrolls Online, tedy na přelomu května a června 2012, jsme se od samotného Matta Firora, Game Directora, mohli dozvědět, že Elder Scrolls Online na Hero Enginu rozhodně nepoběží. Toto vyjádření měl za cíl pravděpodobně uklidnit fanoušky, které představa, že jejich oblíbená hra pojede na tom samém enginu, jako naprostý propadák Star Wars: The Old Republic, vyděsila. Hero Engine je totiž jedním z viníků nekvality SW: TOR.

O pár měsíců později ale začaly na světlo vycházet nové informace. Paul Sage, creative director, a de-facto Firorův podřízený se zmínil, že s Hero Enginem pracují v pre-Alfa fází, ale ve hře určitě nebude. Opět ujištění, že s finální verzí hry nebude mít Hero Engine nic společného – a fanoušci si opět oddechli.

Nicméně, o pár měsíců později přichází nové Sageho vyjádření. Vývojáři prý Hero Engine používají jako jakýsi „čistý list“, který si upravují tak, aby byl použitelný pro ESO. To je otevřené přiznání, že hra pojede na modifikované verzi Hero Engine. Kam se člověk s vyjádřeními nedostane, ani ne za rok, že?

Není ale třeba panikařit. Hero Engine sám o sobě není špatný, a pokud je vložen do dobrých rukou, dokáže vytvořit zázračnou krajinu, a překrásnou grafiku, jak můžeme vidět na videu níže.

Důvod, proč Hero Engine v SW: TOR selhal, je hlavně BioWare, kteří hru opoměli optimalizovat. Hlavní problém byl v to, že jakmile jsme se ocitli v lokaci s 20-ti a víe hráči, hra lagovala i na superpočítači. Tohle si Elder Scrolls Online vzhledem k bitvám nebude moci dovolit, a jsem si jist, že Hero Engine s jejich „okořeněním“ bude fungovat daleko lépe.

Dle expertů na grafiku, kteří se vyjadřují na oficiálních Bethsoft fórech ke grafice na leaked Beta footage, běží celá Beta na téměř čistém Hero Engine. To potvrzují samotní Beta testeři, kteří mají srovnání se SW: TOR, a konec konců se o podobnosti SW: TOR můžete přesvědčit sami.

Musíme doufat, že se Zenimax Online Studios podaří Hero Engine customizovat tak, že nebude mít s jeho „bráškou“, který zruinoval SW: TOR nic společného, jinak se můžeme těšit na solidní lagfest. Ovšem rád byh připomněl: HERO Engine ve svém základu není špatný. Kde převážně o to, kdo a jak s ním pracuje.

Engine je něco jako dortová forma. To, čím ji developeři naplní, je jen a jen na nich.

final