Grafika

Elder Scrolls Online běží na výrazně přepracované verzi neslavně známého Hero enginu, který může za drtivou většinu problémmů s hratelností, kterými si prošla hra Star Wars: The Old Republic. Tohle většinu fanoušků hry zpočátku velmi děsilo. Hero Engine dokázal udělat z multiplayerové části Star Wars naprostou katastrofu. Jakmile se Vám po obrazovce pohybovalo více, než 16 hráčů, hra se i na nejlepších strojích začala sekat a plynule nejela snad vůbec nikomu. Vývojáři tento engine používali především v ranné fázi vývoje a kompletně ho přepracovali – na jeho základech napsali nový engine vytvořený výhradně pro ESO.

Od začátku vývoje ESO měli chlapci ze Zenimaxu jasno v tom, co chtějí hráčům nabídnout: V prvé řadě obrovský otevřený svět, ve kterém by se hráč necítil jako v koridoru. Tento úkol byl obzvláště důležitý, protože předchozí Elder Scrolls hry takovéto světy měly. Jako druhý nejdůležitější bod bylo potom stanoveno PvP, kterého by se mohlo účastnit velké, opravdu velké (několik stovek až neuvěřitelné dva tisíce) hráčů najednou. Třetím cílem pak bylo nabídnout hráčům produkt, k jehož hraní nebudou potřebovat drahý stroj a bude jim stačit průměrně drahá sestava tak, aby si hru mohlo zahrát co největší množství fanoušků. Pokud vývojáři chtěli splnit tyto tři cíle, bylo prakticky nemožné udělat hru s top-notch grafikou. Ale Zenimax se i přesto snažil odvést co nejlepší práci.

Vzali tedy Hero engine, upravili ho tak, aby posloužil jejich záměrům a optimalizovali ho. Opravdu velmi dobře optimalizovali. Abyste rozuměli, engine je něco jako forma. To, čím ji vývojář vyplní, už je na něm. Samotný fakt, že ESO a SW: TOR používají stejný engine neznamená nic víc, než nějaké opravdu drobné podobnosti ve vzhledu hry. Fakt, že engine v TOR nefungoval pro ESO nic neznamená, i když mnozí zlí jazykové mluví jinak.

A jak to celé dopadlo? Než se to pokusím rozebrat, posuďte sami na následujícím screenshotu.

Grafika

Jak můžete vidět, podobnost se Star Wars je minimální. Hra na Ultra vypadá daleko lépe, než Star Wars na stejné nastavení a co víc, běží daleko lépe i na mnohem méně vykonných strojích. Sestavy, které měly potíže s tím utáhnout SW:TOR na normální detaily mohou ESO rozběhnout na High (vlastní zkušenost – osobně jsem hrál Betu na laptopu, kde se mi TOR sekalo i na nízké detaily. ESO jsem rozjel na High beze stínů bez jediného záseku, a to jsem byl i v Cyrodiilu a mass PvP).

Na low potom hra vypadá opravdu příšerně a je patrná snaha vývojářů o to, aby hru alespoň na nejnižší detaily spustil opravdu každý. To, jestli je to dobře, nebo špatně, nehodlám rozebírat, je to zřejmě velmi subjektivní.
 
 
Grafika tedy nevypadá úplně špatně, a co víc, šlape to velmi dobře i na průměrných strojích. Ale naplnili vývojáři opravdu všechny tři své cíle? bude to tak fungovat i v mass PvP, které hra slibuje? Je svět otevřený a bez bariér? A zahraje si hru opravdu každý?

V Cyrodiilu jsem strávil několik hodin a ani v těch největších řežích čítajících několik desítek hráčů z každé frakce (dohromady nás mohlo být asi 150) se mi hra nesekala. Trebuchety střílely, nepřátelé vylívali olej z hradeb a má hra přesto běžela skvěle – na kalcelářském laptopu. Pohyboval jsem se mezi 30 – 50 FPS, když jsem vypnul stíny, výkon poskočil ještě o 10 FPS nahoru. Dovoluji si tedy tvrdit, že co se týče PvP a hratelnosti na starých strojích, může si Zenimax udělat fajfku a označit úkoly za splněné.

Svět je trochu jiná záležitost. Není úplně otevřený tak, jako v předchozích TES hrách. Je rozdělen do mnoha instancí, mezi kterými jsou ovšem jen kraťoulinké načítací obrazovky. Lokace jsou i přes svou instancovitost obrovské (mnohem větší, než v SW: TOR). I přesto si troufám tvrdit, že si tady poměrně slušná grafika vybrala svoji daň – v omezené otevřenost světa je to pocítit nejvíce. Více, než v mass PvP nebo FPS.
 
 
Nebudu tu tvrdit, že ESO má nejlepší grafiku ze všech MMORPG, protože tomu tak není. Nechci tvrdit, že ESO má nejotevřenější svět, protože to zřejmě také není pravda. Stojím si ale za tím, že ESO kombinuje kvalitní grafiku s poměrně solidní otevřeností světa, skvělým výkonem i na slabších strojích a funkčním, hratelným mass PvP. Pro to, aby tento mix fungoval musely být obětovány určité věci, ale výsledek stojí za to: Máme zde hru, která vypadá velmi dobře, hraje se skvěle a má přitažlivý, poměrně otevřený svět. Zenimax v mých očích své cíle splnil.
 
 

Sestavy, na kterých hra jela na jednotlivá nastavení:

Medium:
ntb lenovo y550p
cpu: i5 [email protected],27GHz
gpu: m240GT 1gb
ram: 4gb DDR3, @1300MHz
hdd: 5400ot:(
min. FPS: 40

High:
Intel(R) Core(TM) i3-3225 CPU @ 3.30GHz (4 CPUs), ~3.3GHz
Memory: 8192MB RAM
AMD Radeon HD6700 Series
min. FPS: 50

Ultra:
Intel(R) Core(TM) i5-2310 CPU @ 2.90GHz (4 CPUs), ~2.9GHz
Memory: 8192MB RAM
NVIDIA GeForce GTX 650 Ti 4043 MB
min. FPS: 50
 
 

final