Historie Tamrielu: Éra Úsvitu

| 11.3.2014 │ Článek| Lore

Launch The Elder Scrolls Online se blíží a my jsme se rozhodli zmapovat pro Vás historii světa, ve kterém se hra odehrává. Né každý hrál předchozí The Elder Scrolls hry, né každý četl rozsáhlou herní literaturu a proto tyto články mohou rozšířit obzory mnoha lidí, kteří mají o lore zájem, ale neměli možnost se jej naučit. Exorcius pro Vás odteď každý týden bude kousek po kousku lore zpracovávat a ppokusí se Vám přiblížit úchvatný svět Tamrielu. První díl je o Dawn Éře.


Historie Tamrielu

Éra Úsvitu (dawn era):

Svět byl z chaosu (Aurbisu), Anem a Padomay. Anu spolu s Padomay byla prapůvodní božstva, či spíše energie. Teologické výklady hovoří o tom, že se jednalo o sourozence. Anu byl starší a Padomay mladší. Obě tyto entity předcházely svojí přítomností jak Aedrám, tak Daedrám (bytosti porovnatelné s našimi božstvy). Ke vzniku Aeder a Daeder došlo během vzniku Aurbisu. Aurbisem se nazývá kompletní vesmír ES, který je složen z několika částí: Mundusu, Oblivionu, Voidu a Aetheriusu. Mundus je paralelou fyzického světa, jeho součástí je i Nirn.

map

Jak je patrné z nákresu Mundus je obklopen Oblivionem, jehož součástí jsou Daedry. Aetherius existoval již před stvořením Mundusu a Oblivionu jakožto nekonečná nekonečně existující prázdná černá obloha. Aetherius je protipólem Oblivionu. Aedry jsou přímo spojeny s Aetheriem, které samo o sobě je prosiceno čistou Magickou (zdroj magické síly využitelý ke kouzlení, jehož původ je právě v Aetheriu). Aetherium obsahuje mnoho různých rovin existence, jednou z nich je například Sovngarde.
Soubojem Anu s Padomay došlo k jejich krvácení a z jejich krve vznikla stvoření nazývaná et’Ada. Tato stvoření se dělí na Aedry a Daedry. Některé z Aeder měli natolik síly, že stihli prorazit přes Oblivion do fyzického světa Mundus. Tyto díry jsou trhliny ve Voidu a jsou nazývány jako hvězdy a slunce. Slunce je největší trhlinou a je stvořeno Magnusem. Nejsilnějších Aeder bylo 8. Z toho 5 je mužů a 3 jsou ženy. Obecně jsou smrtelníky považovány za božstva a mají svůj vlastní náboženský kult. Tyto mocné Aedry byly schopné stvořit vlastní pláně existence ve fyzickém světě (planety a měsíce). Díky trhlinám ve Voidu je rovněž možné využívat magicky, která do fyzického světa skrze ně proniká z Aetheria.
Vznik et’Ad je doprovázen jevem, který je nazýván dračím zlomem (dragon break). Jde o jev, během kterého dochází k zlomu časového toku. Akatosh je nejmosnějším z Aeder a jelikož nabývá podoby draka a je spjat s tokem času, je tento jev nazýván právě po něm. Čas v Nirnu začal ubíhat právě zrozením Akatoshe.

Lorkhan, jeden z Aeder, přesvědčuje ostatní, aby společnými silami stvořili Nirn. Vzhledem k původu božstev je Nirn prosicen magickou a je tak velmi nebezpečným místem. Jak po něm bohové chodí, stále se mění v průběhu času a stává se nestabilním.

Magnus (bůh magie) se přidává do projektu tvorby Nirnu a božstva svolávají poradu do Adamantiové věže (Adamantine Tower). Spolu s příchodem Magnuse mnoho bohů odchází z Nirnu a jiní mění své formy tak, aby mohly zůstat (Ehlnofey). Lorkhan je z mnoha důvodů odsouzen k vyhnanství ze zemí smrtelníků, jeho srdce je rozerváno a svrženo z Adamantiové věže. Tam kam dopadají jeho úlomky vyrůstá vulkán. S přítomností magie se začíná svět stabilizovat a začíná lineární plynutí času. Začíná historie elfů (ME2500 = Meretihic Era).

final

  1. Autor: Elder | Přidáno: 11.3.2014, 08:34

    Pekny clanek. Exorcius se cely mytus stvoreni snazil co mozna maximalne zkratit, tak, aby to bylo jednoduse pochopitelne. Vse je to mnohem slozitejsi a pomerne narocne na pojmuti. Nektere Aedry se pri stavbe Nirnu obetovaly a jsou nazyvany Earthbones, Zeme kosti. S temito se lze setkat i ve hre, videl jsem je pri hrani za DC. Asi nejlepsi obrazek o tom, jak Nirn vznikal podava Altmersky mytus (viz. clanek o Altmerech), ktery tez zahrnuje Lorkhanovo srdce, ktere mu dle mytu bylo vytrzeno a hozeno na Nirn, kde na miste dopadu vznikla sopka zvana Red Mountain, Morrowind. Cely unik Aeder do Mundusu je znacne komplikovany, v podtate sem byly vlakany Lorkhanem, ktery touzil tvorit, problem nastal, kdyz zjistily, ze v podtate dostaly do pasti, nekterym se podarilo utect a tak vznikly hvezdy, jine vytvorily Nirn. Proto byl Lorkhan potrestan. Co se tyka Ehlnofey, tak to jsou predci jak lidi, tak elfu. Nerekl bych, ze byl Lorkhan vyhnan do vyhnanstvi, byl zabit ( ale kdo vi). Obecne jsem cetl, ze Aedry jsou na rozdil od Deader smrtelne, ale zda to tak je, to jsi nejsem jisty.

    Z tohoto mytu je do hry dobre si zapamatovat, ze existuji Aedry a Deadry, ze Aedry se zaslouzily o vznik sveta a s tim je spojen pojem Earthbones, se kterymi se ve hre lze potkat, maji podobu humanoidu, avsak vzhled prirodnich elementu. Dale vzit na vedomi Padomaye, jinak zvaneho Sithis, ktery jiste bude spojen ve hre s Temnym bratrstvem, ktere snad bude pozdeji do hry pridano. Tez je dobre si zapamatovat pojem Lorkhanovo srdce, ktere hraje jlavni ulohu u Dunmeru a Dwemeru.

    Ji ak diky Exorciovi za to, ze se tohoto nelehkeho ukolu zhostil. Verte, ze je to dost narocne.

  2. Autor: skavros | Přidáno: 11.3.2014, 10:30

    Pěkný článek a díky za něj. Jen bych mu vytkl hroznou gramatiku. Korektura by neškodila – zvláště čárky a y/i – trocha katastrofa. Možná to mladým nevadí, ale mě to trocha bije do očí. Navíc skloňování latinských pojmů autorovi asi nic neříká: Mundus (bez Mundu, ne Munduse…) Přitom Aetherius je někde v textu správně (bez Aetheria). Tyto chyby se rozšířily spolu s Harry Potterem. kde se taky blbě skloňují jména (Albus – Albuse… je stejná konina, jako kdyby jste chtěli říct Zeus bez Zeuse…). Ale jak jsem napsal, jen tak dál, snad si v dějinách ES konečně udělám trocha pořádek ;o)

  3. Autor: Raven | Přidáno: 11.3.2014, 10:44

    Je to psáno amatárem pro amatéry, poprosil bych o schovívavost.

    Znalci TES lore v těchto článcích určitě nenajdou žádné nové informace, bylo to sepsáno pro ty, který o lore neví ani ň a chtěli by se alespoň něco málo dozvědět.

  4. Autor: Exorcius | Přidáno: 11.3.2014, 12:16

    Zdravím. Omlouvám se za gramatiku, pokusím se na ni pro příště více soustředit. Co se týče lore, snažím se je co nejvíce zestručnit, neboť předpokládám, že nikdo nebude číst více, než stranu psaného textu najednou. 🙂

  5. Autor: Sorento01 | Přidáno: 11.3.2014, 13:02

    Prosím co vůbec znamená „lore“ Jsem takovej TESpanic tak se vůbec nevyznám.

    Děkuji.

  6. Autor: Malek | Přidáno: 11.3.2014, 13:14

    Lore mas treba stvoreni Nirnu nebo dulezite udalosti neco jako historie Tamrielu.

  7. Autor: Malek | Přidáno: 11.3.2014, 13:19

    Pokud neznas Lore tak ti pak utece podstata toho proc nekdo s nekym bojuje proc se nekdo s nekym nesnese a kdo odkud prisel atd. Proto tu hru bude hrat spousta ignorantu pro ktery jsou npr. Nordi rasisti nebo Altmeri fasisti proste jen nechapou pribeh.

  8. Autor: Exorcius | Přidáno: 11.3.2014, 13:48

    Lore je obecně řečeno tradice, nebo prostě historie, znalosti z historie.

  9. Autor: Unibu | Přidáno: 11.3.2014, 16:17

    Pod slovem lore je skrytá spousta věcí, v podstatě to zahrnuje čas, prostor, události, mytologie atd. v daném fiktivním světě.

Napsat komentář

Jak mít vlastní obrázek u komentářů

Zaregistrujte se na stránkách Gravatar.com, připojte si k účtu e-mail, který používáte na MMOzone.cz a nastavte si libovolný obrázek.

Snažte se v komentářích držet tématu, na rozsáhlejší diskuse je vhodnější naše fórum

Page 1 of 0