ESO versus WoW versus Guild Wars 2

| 14.1.2014 │ Beta| Článek

Jedna z nejoblíbenějších činností herních redaktorů je srovnávání a přirovnávání nových her k jejich starším souputníkům. A ani my se tomuto tématu nevyhneme. Dlouholetý redaktor webu wowfan.tiscali.cz javorovej se ujal tohoto zodpovědného úkolu a pokusil se v rámci jeho dojmů z Betatestu srovnat aspekty ESO s aspekty World of Warcraft a Guild Wars 2. Obě tyto hry dlouho hrál a proto jsou jeho názory relevantní. Pojďme si je nyní přečíst.


Jelikož jsem byl s Ravenem domluven, že budu dělat takové srovnání s wow (a třeba i GW2), tak jsem si dělal různé poznámky a ve finále jsem došel k závěru, že to nemá cenu. Za prvé (než někteří namítnou, že to srovnávat ani nejde) srovnání mělo být reakcí na různé internetové portály, které vždy řeší jestli nové MMO bude lepší než wow. Za druhé, wow v tomhle prostě vyhrálo, GW2 mu těsně dýchalo na paty (prohrálo jen o bodík, protože i přes to, že nemělo raidy a wow jo, tak profitovalo z WvWvW, které zase wow nemá…ale gw2 mělo pro mě nezáživné dungy), pak bylo TESO a jako třešničku pro srovnání, kde bylo téměř vše špatně bylo SWTOR.

DC

Tvorba postavy

Konečně je trend, kdy MMO má pořádnou tvorbu postavy a hráč si tak může vypiplat svojí postavičku k obrazu svému. Tvorbu si troufnu přiřadit k GW2, kde si také hráč může udělat jakoukoliv muskulaturu, velikost postavy (je nelepší být třeba nejmenší ork či velmi tlustý breton) apod. V tomto TESO jasně přehrálo WoWko (přece jen, kdy wow začínalo, tak se na tvorbu tolik nehledělo. I spousta RPG té doby nemělo extra tvorbu postav), ale zmíněné GW2 se mi zdálo v tomto případě o něco lepší. Zde je to pro TESO rozhodně plus.

Startovní lokace

Blbé nezvání počátečního místa, kde se ocitnete, že? 🙂 Řekněme tedy, že se tu jedná o turtorial, který vás rychle provede a navede do dění TES. Sice se nekoná WOW (čti wau, ne world of warcraft) efekt a následné hlášky typu „hustý“,“ ty krávo, to je krutý“, erekce a jiné záchvěvy, ale to bude tím, že člověk od dob hraní WoW (tohle již čti jako world of warcraft a ne jako wau) prošel několika MMO a originalita se již neopakuje.
Po prvním průchodu měl člověk dobrý pocit. Ten se pak vytratil v momentě, kdy měl člověk alta za jinou rasu a frakci a stejně tuto cestu absolvoval úplně stejně (měla by tu být možnost turtorial skipnout, po druhé už to byla opravdu nuda).
Nyní se dostáváme konečně do startovní lokace a člověk je již spokojen. Nic, co se opakuje u každé frakce (za DC se mi líbila ta poušť. Aldmeři měli klasickou scenérii). Škoda jen, že stačí pár questů a jdete zase o dům dál.
Takže ve startovní lokaci to je jen o prsa. WoW vyhraje díky tomu, že každá rasa má svojí startovačku, GW2 sice taky, ale tolik ras tam není a hned za nima je právě TESO, které se jim sice vyrovná, ale bod dolu srazila nemožnost skipnout nějak ten turtorial. Sám nemám rád nic, co se naprosto stejně opakuje a když si expim a dělám alty, tak pokaždé jiné rasy/frakce a na jiných mapách.

Mapa

První bod, kde TESO zaostává a to rapidně. Je hezké, že se na mapě objevují různé ikony, kde člověk něco může najít, ale nemožnost si jen tak přejet a podívat se na další lokaci je trošku zklamání. Chce to hodně zvyku na to, že se musím dostat na okraj mapy, aby se mi odkryla další (a nebo si pak přepínat v lokacích ručně). Zde se to ani s WoW a GW2 srovnat nedá – i když markování mapy má TESO lepší.

Souboj

„Míření“, Dodge, žádné AA. Konečně soubojový systém, kde nemusíte stát na jednom místě, jednou rukou se škrábat na pytlíku, druhým na hlavě a s pomocí autoattacku zabít moba, bosse, nepřítele.
Míření sice není klasické „míření“, ale pokud máte kurzor okolo enemáka, tak se trefíte. Né jak jinde, kdy při stání bokem vám spell vyšlehne a nebo šíp nahání různými směry svůj cíl (viz wow, kdy i šíp je jak naváděná střela).
Dodge systém stejně udělán jako v GW2 a aby mělo TESO výhru pojištěnou, tak krom blokování útoku vlastně můžeme enemákův spešl útok přerušit tím, že mu dáme na budku štítem (nebo něčím jiným).
Zde si ale dovolím srovnání s SWtor…tam se vám zbraně střetávaly. Pokud by bylo tohle i zde, hmmmm…WOW (čti jako wau, né jako world of warcraft).

DC

Questing

První bod u kterého jsem si nesliboval nějakou originalitu, revoluci apod. a díky tomu, že jsem neměl přehnaná očekávání, tak mě questing nezklamal. Tradiční Q „jdi tam, najdi ho a zabij toho, kdo tam je“ nejsou sice tak otravné jako klasické wowkařské „paráda, zabil jsi 20 vlků a přinesl 10 kůží? Tak jdi, zabil 20 medvědů a přines mi 15 kůží!“, ale když vám v rámci jedné questové linie hra oznámí „promluv si XYZ“ a přitom XYZ s váma nyní mluvil, nastínil co se děje či co je potřeba, hra vás z Q interface hodí do „hry“ a vy si zase musíte kliknout na tu samou postavu, zase s ní pokecat, aby jste zjistili, že musíte jít o kus dál a tam najít jinou postavu, pokecat s ní a pak se teprve dostat dále….fuj:) Vystřihnout pár těchto zbytečných částí, tak ty Q nejsou tak nudné. Sice většinou jde o příběhovou část, ale proč informaci nedat do jednoho uceleného celku a nechat ji rozkouskovanou na 3x, když si 3x s NPC musíme promluvit než nás pošle pryč?
Tenhle nešvar má i místy GW2, kdy se probíháte po městě a kecáte. Naštěstí tam je to kolikrát řešeno nějakou akcí. A jelikož nemiluju expení (expit alta je pro mě za trest), tak WoW (čti world of warcraft, ne jako wau) pošleme na poslední místo a necháme ho předběhnout TESO a GW2 (GWčko díky neotravnému systému questů a krásným story line, TESO za story line a o eliminaci grindění tisíců mobů). Avšak, co se týče samotného ovlivnění hry, tak by to vyhrál SWtor, který díky 3 možnostem výběru odpovědí a story line. Tohle je totiž to nejlepší, co na SWtor je…jinak je to bída:)

Skyshardy

Jedna z možností, jak získat skill pointy navíc. Sice musíte najít 3, aby jste získali skill point, ale lepší jak drátem do oka (pokud jste kyklop, tak máte smůlu). Význam skyshardů je stejný jako u SWtor s jeho datacronama. Tam ale jeden datacron přidá vždy nějaký bonus, ale zároveň k němu vede záludná cesta.
WoW (opět čti jako world of warcraft a ne jako wau) nic podobného nemá a GW2 si skill pointy získává skrze „skill challange“ a nebo nabírání skillů po max levelu.

Eventy

Nemá cenu tu rozepisovat jak fungoval event, na webu je o tom článek. Průběh eventu je vlastně totožný s Defiance, kde padne arkfall, sběhne se tam okolí, ničí vlny mobů a pak závěrečného hnusáka. S eventema je na tom lépe GW2, protože na eventech ve světě stojí jeho jeden pilíř.

UI

Jednoduché, přehledné. Herní UI nikterak nepřekáží a nevadí ve výhledu a tak se hráč může soustředit přímo an hru a nesledovat dění na liště a kde něco někde bliká. Horší je to už s označením hráčů a NPC. Ale jelikož položka „Nameplates“ byla ve stress testu deaktivovaná, tak tu něco pro přehlednost bude a nelze tedy tento bod vytknout.

Na body, na které se nedostalo:

PVP (jenže i tak má TESO AvAvA což wow nemá a jelikož mě v GW2 neskutečně WvWvW (zde válčili proti sobě vždy zástupci 3 serverů na 4 mapách) bavilo. Věřím, že AvAvA bude v mém nadšení pokračovat).
Dungy
Crafting (zde jsem si to jen z části ošahal a prvotní dojem byl parádní. Šup mu bod a wowku mínus).

Hodně mě zajímá jak dopadne end game. Zde se bude lámat chleba a zde se bude odehrávat ten největší boj o úspěšnou budoucnost hry.
TESO nelze hodnotit jako naprosto skvělou hru a naopak ani jako za propadák. Zatím to bylo průměrné MMO, které potěší fanoušky TES série a zajisté si najde i slušnou základnu hráčů TES nepolíbených. Otázkou je, jestli samotný P2P systém vydrží a dotáhne dost hráčů.
V dnešní době je velmi populární model F2P a přijatelný je i B2P (viz GW2). Je možné i když hra bude mít dobrý ohlas mezi hráči, tak nenatáhne tolik lidí jen díky tomu, že se za něj musí pravidelně platit.
Sice se bude namítat, že 3 kilča není moc, ale najde se dost hráčů jako já, kteří stále hrají wow (první 3 kila), do toho hrají EVE (další 3 kila, ale zde si můžete game time kupovat ingame měnou a cena je docela krutá) a pokud budu hrát TESO (což budu), tak to budou další 3 kila a jednu hru musím odepsat – je ale jasné, že já se vzdám wow (čti world of warcraft, né jako wau).

Závěrečný verdikt?

TESO má výhodu v tom, že vývojáři nepouštěli do světa info, jak hra bude originální, revoluční a jak je stála nekřesťanské prachy (viz. SWtor) a tudíž komunita neočekává takovou pecku. Hodně lidí se už poučilo o přehnanosti nároků na MMO a pokud je TESO neosloví, nebude to takový hate vývojářů.
WoW (čti jako world of warcraft, né jako wau) vždy bude nejhranější MMORPG na trhu a boj o úspěšnost se bude svádět po tímto pomyslným trůnem. Zde o kousek vede GW2, TESO ztrácí jen u vous patřící starému trpaslíkovi a SWtor vždy bude patřit ke spackanému potenciálu a nejhorší MMORPG v historii.

Rád bych toho napsal více, ale už bych se opakoval s jinýma pisálkama a navíc jsem toho tolik nenahrál. Na stress test mi připadl pracovní víkend a o svůj account jsem se dělil ještě s NagBanem a i když jsem už byl doma, tak jsem ho nechával hrát. Takže snad i on připíše své dojmy.

final

  1. Autor: gordias | Přidáno: 14.1.2014, 06:43

    Pěkně napsáno s nadhledem. Souhlasím s tebou až na ten závěr. Přijde mi, že dost lidí právě očekává „pecku“. Megamonstrozní MMO Skyrim na druhou, v ještě lepší grafice (což je ale jejich problem:)

  2. Autor: Raven | Přidáno: 14.1.2014, 06:48

    To je hezky řečeno – jejich problém. Protože nikdo Skyrim Online nesliboval.

  3. Autor: Kairo | Přidáno: 14.1.2014, 09:59

    Obsahově velmi kvalitní článek. Jako nehráč WoW jsem rád, že má podle veterána ESO alespoň nějaké výhody.

  4. Autor: Jouvik | Přidáno: 14.1.2014, 10:21

    Krásný článek sám jsem WoW i GW2 hrál a i na stress test TESO se dostal takže se s tímto článkem stotožnuji až na to UI to je podle mě hrozné.
    Absence radaru a místo toho kompas co sice ukazuje směr ale už ne kudy se tam dostat a neustálé nakoukávání do velké mapy, minimapa nebo radar by byl užitečnější. Lišta na skilly je v pořádku ale ukazatelé HP,Stamky,Many a vlastně i party je otřesně hnusný.

    • Autor: gordias | Přidáno: 14.1.2014, 15:21

      Počkáme si na nějaký sympatický addon 😉

      • Autor: Jouvik | Přidáno: 14.1.2014, 15:26

        No budeme muset toto je fujtajbl 🙂 ale jinak je to krasný to jen abych to jen nepomlouval 🙂

    • Autor: BigHarold | Přidáno: 4.3.2014, 15:14

      Vidíš a mě se to zase libí poněvadž to je stejné jako v TES hrách. Už jen to že mě to ukáže směr a já musím hledat jak se tam dostat se mě líbí stejně jako mě to vyhovovalo v Oblivionu, Skyrimu. To že tam není klasická mapa mě vadilo asi 20 minut než jsem si uvědomil že mě to vadí jen kvůli tomu že jsem si zvykl v jiných MMO.

  5. Autor: sinitar | Přidáno: 14.1.2014, 10:51

    Mne sa naopak UI strašne páči :)…ale asi preto ze zbožnujem minimalistické veci. Čo sa týka článku tak súhlasím až na ten SWTOR – ano má to spackaný potenciál, ale najhoršie MMO to neni, ani z daleka! Porovnajte si SWTOR a a tzv. F2P MMOčka z ktorých väčšina je neporovnantelne horšia ako SWTOR. A ako to F2P môže byť populárny model keď aj tak to vždy skončí ako pay to win alebo do toho bude človek dávať nemalé prachy lebo polovica kontentu je aj tak spoplatnená?! Mne mesačne poplatky nevadia ale osobne sa hodne priklánam k systému ktoré má GW2 – zaplatíš krabicu a môžeš hrať kolko chceš, za prachy si potom môžeš dokúpiť len veci ako skiny brnení, character sloty a pod.

  6. Autor: Raven | Přidáno: 14.1.2014, 11:01

    Souhlas se Sinitarem, do UI jsem se totálně zamiloval,

  7. Autor: Cipi | Přidáno: 14.1.2014, 11:19

    Já bych tu tvorbu postavy z videí spíš přirovnal k Aionu. Tak byla přeci jenom ta možnost nekonečná díky tomu že byli na všechno posuvníky. A tady je tomu taky tak. V GW2 to měli o trošku víc omezené. Jinak čím víc vycházejí články tím víc se těším.Sic jsem trochu zklamán z toho AvA,ale co tak hlavně že tam vubec nějaké pvp bude:-) Btw chtěl bych vědět jak je vubec ten Cyrodiil velký? V předešlém článku na té mapě to vypadalo fakt na velikost Oblivionu. Je tomu tak?:-) A ty bych chtěl vědět jestli se tam všude mění den noc,počasí.(V tomhle jsem trochu RP:-)

  8. Autor: Raven | Přidáno: 14.1.2014, 11:33

    Mění se tam den a noc přibližně 5x rychleji, než v reálu.

    Cyrodiil je velký asi tak, že jej napříč přeběhneš cca za 20 minut. Je tedy OPRAVDU velký.

  9. Autor: Heav/Paspartu | Přidáno: 14.1.2014, 12:01

    Je vidět, že aby MMO bylo úspěšné, tak na tvorbě postav ajin. estetických sekundárních možnostech ani tak nezáleží. Jen aby se hráči nezasekli dokola u zakládání postavy, protože je vzhled té první po chvilce omrzel…(viz. skyrim) Mě zase mrzí, že se nedostalo na srovnávání PvP, tam by rozdíl kvalit a ztrát byl vidět nejvíce (to prostě ESO musí dohnat jakožto moderní MMO, existovat pouze s AvAvA pro pvečkaře?). Po inspiraci co se týče PvP funkcí od WoW a jejich následné přetavení/vylepšení, by se ESO mohlo ucházet o pomyslný trůn. To by ale do toho museli vložit stejné úsilí jako vložili do možností vytváření postav či do vzhledu lokací apod. (pardon estetických blbin).

    Co se týče UI a např. addonu ve WOW, spousta lidí tuhle přednost tady bere jako mínus a nevýhodu… možnost si sestavit svoje UI podle sebe jak kdo chce zpříjemní vždy hru, otevře mysl při hraní a jednoduše zefektivňuje hráčův herní projev. Hold v ESO si vypipláte postavu, ve WoW UI, rozdíl je jen v tom, že to druhé vám zkvalitní hru.

    Mno a pak by se dal porovnávat ještě platební model. + To, že WoW nemusíte hrát kvalitně pouze na zpoplatněném ofíku, ale máte tu spoustu free serverů stejně kvalitních, populačně početných, či přímo zaměřených na to co chcete hrát… (jsou to projekty/servery, které jako bonus narozdíl od oficiálních serverů těží díky zkušenostem vlastních členů v týmu či přímo hráčů a zakomponovávají nápady, posunují hranice, které Blizzard sám posunout oficiáně nedokáže = nonblizlike úpravy mnohdy lepší než originál)… (navíc, pochybuji, že se z freeček berou čísla hráčů při sčítání populace hrající WoW) a když vezmeme v potaz, že tam hrajou statisíce lidí…

  10. Autor: Orwens | Přidáno: 14.1.2014, 14:07

    Vím že to sem nepatří ale zeptám se “ Budete doplňvat v sekci O HŘE i crafty ? Celkem by mě to zajímalo a nic tam nemam když na to kliknu děkuji

  11. Autor: Raven | Přidáno: 14.1.2014, 14:10

    Budeme, máme o nich tuny informací, ale máme jen dvě ruce. (:

  12. Autor: fortrens | Přidáno: 14.1.2014, 15:25

    S autorem tak nějak souhlasím. Co se týče třeba nejzábavnějšího expení, tak určitě GW2, škoda jen, že uplně zabili end game 🙁 Snad to s tím end game nedopadne stejně i v ESO, byla by to škoda 🙂

  13. Autor: Orwens | Přidáno: 14.1.2014, 16:40

    —Budeme, máme o nich tuny informací, ale máme jen dvě ruce. (: —

    HEHE Tak si najmete chobotnice 🙂 dik za snahu chlapi jen tak dal

  14. Autor: Shigi | Přidáno: 14.1.2014, 18:46

    Neserte se mi do SW:TOR ! 🙂 Ta hra má nejlepší PvE od dob WoW (čti Word of Warcraft, ne wau 😉

  15. Autor: Lehesil | Přidáno: 14.1.2014, 18:47

    Já osobne by som TESO s WOW neporovnával. WOW malo veľa času na zlepšovanie a doplnenie. TESO je vlastne ešte len embryo, ktoré sa chystá na svet. Ináč článok je fajn.

    • Autor: BigHarold | Přidáno: 4.3.2014, 15:18

      Ono každé MMORPG je s WoW porovnáváno jen kvůli tomu že se nová hra hlásí k MMORPG a WoW je nejhranější MMORPG (z mého pohledu jednooký mezi slepými král)

  16. Autor: javorovej | Přidáno: 14.1.2014, 18:55

    Lehesil:
    Ano, porovnávat se to nedá, ale pokud si projedeš různé weby a diskuze komunit, tak vidíš, že se to snaží srovnávat s wow (čti world of wacraft, ne jako wau). Jakmile bude release, tak se další weby budou zaobírat tím, jestli to bude tzv. wow killer (čti opět jako world of warcraft a né jako wau).
    Tohle je prostě nešvar stránek a lidí a tak nějak jsem na to podobně i reagoval já 😀

  17. Autor: Perthak | Přidáno: 15.1.2014, 13:06

    Muj pocit byl z testovani jinej , ve vysledku pozitivni, puvodne jsem byl rozhodnut hru nekupovat minimalne rok po vydani protoze jsem neveril, ze Bethesda, ktera ma problemy vydat i singlovku bez gamebreaking bugu zvladne MMO

    1. zakladnim pocitem, ktery jsem z hrani mel, ze je to SWTOR v jinym kabatku, (Ale narozdil od autora na swtor vubec nemam negativni nazor a dokonce jsem si nedavno znovu zaplatil dalsi obdobi abych si odehral dalsi casti pribehu) takze kdo si rad zahral swtor a ma rad fantasy tak proc ne za odehrani zakladni hry to bude rozhodne stat, endgame sice nelze posuzovat, ale mam s ohledem na nezkusennost vyvojovyho tymu pochyby.
    Questy pekny sem tam humorny ale rozhodovani na rozdil od swtor nema vliv na budoucnost krome toho samotnyho questu. Questy jsou slusne udelany nadabovany, ale jak jsem cekal casto zabugovany, ze nespawnuje mob co je na q potreba, nejde na moba utocit , neprepne se z dialogu do combatu atd. Stejne jako swtor mel hola na zlepseni charu co se hledaly po svete tady jsou to rozne knizky co se vali a predevsim skyshardy kde za kazdy tri je bod do skillu

    2. Combat, je prijemny ze se neodehrava styl 4 bary o 4ti tlacitkach ale 6 aktivnich tlacitek neni moc, jako healbuffer jsem se na to nebyl schopen vejit tak 1 -2 skilly mi chybely ale jinak combat probiha svizne trocha te interakce je tam taky , zkratka je to dostatecne jednoduchy aby to neprudilo, ale zase to neni autoattack aby se clovek nudil a dostatecne rozdilny mezi classama a druhama zbrani

  18. Autor: White | Přidáno: 15.1.2014, 13:58

    Dovolím si reagovat na názory typu: „je to ještě embryo, má spoustu času etc.“, to je myslím blbost protože se mohli stejně jako ostatní zpackané mmočko poučit z chyb jiných a ne že budou dodělávat něco několik let.

  19. Autor: Paspartu | Přidáno: 17.1.2014, 13:34

    „wow (čti world of wacraft, ne jako wau)“ je výsměchem warcraftu 🙂

  20. Autor: Leneren | Přidáno: 17.1.2014, 14:54

    Porovnávat TESO a GW2 v tom nevidím problém, ale v tom, že se to porovnává s WoW mirný vidím. Přece jenom WoW hrozně rozbily kids na fórech, který stěžovali, že tohle je moc těžký etc… a Bliz jim moc naslouchal. Nevím, jak naslouchají u TESO, mohl by někdo být tak hodný a nějak mi shrnout jak reagují? (:

  21. Autor: Raven | Přidáno: 17.1.2014, 15:11

    Hra je primárně cílená na nejsilnější kupní skupinu, kterou jsou děti, takže tam budou. ESO se jim přizpůsobuje, to je jasné. Bude jich plná hra, to je jasné. Bohužel. :/

  22. Autor: Messhidan | Přidáno: 17.1.2014, 15:34

    No, také mi nepřijde uplně fér srovnávat to s wow, každopádně každá hra co vyjde tak je s ním srovnána. TESO ještě ani nevyšlo a už to hodně lidí haní, když bylo wow v betě tak to určitě taky nebyl super a bez chyb. Tím, že hra bude placená tak budou mít vývojáři finance na to to stále zdokonalovat, podle mě se poučí od chyb z GW2 kde nebyl naprosto žádný endgame a pvp mě tam taky moc nebavilo. v WoW bylo pvp dobrý ale zase to byl openworld což samozřejmě je jiná liga, také jsem ohrnoval nos když jsem zjistil, že tu openworld nebude ale zas na druhou stranu má to určitě svoje v PvP. Při betě mě zaujal craft, takže se na něj vrhnu hned, přijde mi, že craft co je tu je zatím nej co jsem kdy viděl. Jen se bojím aby to nedopadlo tak, že bude každé brnené vypadat uplně stejně, stejně tak weapony a že craft nebude mít pak uplatnění protože top eq bude padat jen v dungu atd, jako to je v WoW, takže jestli to bude v TESO jinak tak to bude super změna. Já jsem z těch 3 srovnávaných her pro ESO. každopádně článek je to fajn.

  23. Autor: javorovej | Přidáno: 17.1.2014, 19:13

    Fér/nefér…stejně se na různých webech budou tyto články šířit a ve finále si o tomto tématu přečteš ve spoustě komentářů. Mě inspirací byl hlavně ten mega hejt jedinců, kteří si o ESO přečetli jen recenze, shlédli screeny a videa, přečetli ohlasy a už jsou experti 🙂

  24. Autor: Paspartu | Přidáno: 18.1.2014, 15:33

    „Hra je primárně cílená na nejsilnější kupní skupinu, kterou jsou děti, takže tam budou. ESO se jim přizpůsobuje, to je jasné. Bude jich plná hra, to je jasné. Bohužel. :/“

    Počkej, myslíš děti(13-14let+-) platící 3kila měsíčně, nebo ty jejich rodiče..? 😀 už to úplně vidím, jak jim to rodiče dovolí a platí, pokud teda nejsou rodiče slabomyslní. Myslim, že ESO není vůbec cílené na nejsilnější komunitu „dětí“, a to díky skvěle podělanému platebnímu modelu odrazující mnoho lidí a to právě nejen ze skupiny kam spadají děti…

    Openworld pvp a jeho sláva ve WoW začíná a končí na classicu, ještě před prvním datadiskem… se kterým přišli areny a nová BG. Později na Cataclysmu už i rated BG. openworld pvp zmizelo díky fňukajícím pve hráčům, protože ve společných lokacích nesnesli střet s nepřitelem. (jaksi jim po 8 letech stále nedošlo, že hrají mmo)

    ESO může mít promakaný exploring, svět, craft, apod. doplňky, jenže tyhle věci hráče u hry nikdy neudrží, a vlastně nic co má určitým způsobem konec, a přesto se na fórech nad takovejma věcma hráči nejvíce rozplývají / nechápu jestli nedohlédnou dál, nevim… Ale MMO začíná právě až tam, kde vše jiné končí. Na vašich místech bych se raději zabýval funkcemi a věcmi, které budou hráčům přinášet perpetuumobile zábavu. Věcmi co nemají konec a přesto budou stále bavit a když přihlédnu na to, že takovou věcí by mělo být AvAvA co se týče zastoupení v PvP, tak by mi na místě pvp hráčů moc veselo opravdu nebylo.

    Nejhorší na tom je, že všude čteme jak se ESO srovnává s WoWkem. (To je dobře). Bohužel se mi ale nelíbí to, že to samé pravděpodobně doposud nedělali v Zenimaxu… Dojedou na to každopádně. Jasné, že první věci co hráče zajímají jsou, jestli se opakují chyby z jiných MMO nebo naopak jestli jsou nějaké dobré a oblíbené funkce převzaté a zastoupeny néli vylepšeny a rozšířeny. Ale tady, když člověk přihlédne na obě hry, tak ESO si z WoW víceméně žádnou inspiraci, kterou by samo zdokonalilo nevzalo. Ba naopak, vydali se svojí cestou s myšlenkou, že tak jak vše dělají je dobře… a to mě žere nejvíc 🙂

  25. Autor: javorovej | Přidáno: 18.1.2014, 16:09

    Pokud Zenimax vezme nějakou věc z WoW a ještě ji vylepší, všude bude hate jak Zenimax okopíroval wowko, jak je to kopie wowka apod.
    Bohužel už si ti samí lidé nevidí do huby pokud to samé udělá WoW…

    Já jsem i docela rád, že Zenimax jede vlastní cestou a nebere v každé věci insipraci v jiné hře. Přece jen, to nejlepší z každé hry neudělá z jedné hry úplnou pecku.
    Zenáč musí hlavně dobře zpracovat endgame – tam se pro ně bude lámat chleba. Bude slabý endgame, budeme to hrát ve f2p.

  26. Autor: Messhidan | Přidáno: 18.1.2014, 20:58

    Nevím asi bych neřešil co hatujou děti, co se vše kopírovala odkud, prostě jestli si to okopčí a poupraví po svém a bude to mít hlavu a patu a lidi to bude bavit tak už nebudou řešit kde to vzniklo, spíš mi uchází myšlenka, že je rok 2014 a né rok 1990 a že mezitím uběhlo spoustu let a spousty her mmo a nikdo zatím neudělal hru která by se opravdu lišila nebo prostě se podívat na to co v jaké hře bylo co bylo dobré a co špatné a vzít jen to top a udělat to po svém? jako těším se moc až vyjde teso jen se bojím toho, že to dopadne jak u GW2, žádnej endgame a nahovno PvP. A co děti?…. mají si kde hrááát.

  27. Autor: Paspartu | Přidáno: 20.1.2014, 20:50

    Nebál bych se toho, že někdo bude mít důvod navážet se do Zenimaxu, že zakomponoval roky fungující a roky prověřené populární prvky z jiných MMO do svého MMO, ba lépe, že je třeba i zdokonalil a přizpůsobil k obrazu svému. Tak či tak, raději to, nežli chybějící, nevyplněné mezery ve hře co se týče nabízených funckí a možností pro hráče. (víceméně stále především narážím na pvp, které má výhodu právě tu, že nemá endgame. Neberu v potaz třeba konce sezóny apod, ale PvP obecně jako faktor tvořící zábavu.)

  28. Autor: Ofer | Přidáno: 8.2.2014, 14:27

    TESO ma uplne jinek koncept nez WoW. Je to spis jako hrat Oblivion akorat online… Na WoW to mit nebude, protoze to lidi dlouho neudrzi. Podle toho co sem hral na stress testu end-game pro WoWkare zajimavej nebude, stejne jako nebyl u GW a ani s PVP to nevypada dobre, stejne jako u GW… Pro me rozhoduje end-game a to GW dobry nemelo a u TESO bych to videl stejne. Hra si ale najde fanousky u kasickych RPG hracu, ktery maji radi offlineovy RPGcka.

  29. Autor: Blodgarn | Přidáno: 8.2.2014, 15:25

    @Ofer
    Ano souhlasím, že TESO lidi neudrží dlouho jako GW. Ale GW (podle mého názoru) mělo mnohem lepší příběh a naprosto Tě pohltilo, parádní grafika a styl úkolování a eventů, oproti tomu TESO sem myslel že umřu nudou. PvP ani nezkusím protože nemám na to udělat lvl 10, nebaví mě to, ale v GW je PvP parádní a zábavné (nemluvím o WvWvW ale o sPvP).

  30. Autor: ray111 | Přidáno: 12.2.2014, 22:48

    Ja som hral betu 3 dni.. potom som sa vratil k WoWku… len aby som si uvedomil ako neskutocne nudne je WoW oproti TESO. Grind grind grind a nic co by sa aspon vzdialene podobalo zabave. Posledny rok nas tam uz asi drzi len transmogrifying..

    Questy sa mi na rozdiel od teba pacili – ono z hladiska realizmu (co je v tes priorita) ti proste nedava zmysel aby ti NPC priamo povedalo co a ako mas robit, akoby stravilo predchadzajuci mesiac plnenim toho istoho questu a 10 metrov pred koncom sa zastavilo a povedalo si – dobre, vsetko uz poznam, teraz to mozem zadat nejakemu dobrodruhovi! A paci sa mi ze hlavna dejova linia (questline) sa tiahne postupne kazdou zonou (u Pactu od Bleakrocku cez Davon’s Watch do Ebonheartu a dalej) – nie ako vo WoWku, kde mas (okrem par vynimiek) pocit, ze vsetky questu sa odohravaju v presne tom istom okamihu a plnenie dalsieho questu ta „resetuje“ v case (viz questy v Durotare, Northern Barrens, Ashenvale, Stonetalone, Southern Barrens – vsetky tie pribehy sa odohravaju v tom istom case, nemas absolutne ziadny pocit ze sa v pribehu posuvas..

  31. Autor: John | Přidáno: 4.3.2014, 13:52

    Velmi povedený článek a celkem jsem se vším souhlasil až na tu poslední větu ( … a SWtor vždy bude patřit ke spackanému potenciálu a nejhorší MMORPG v historii. )
    Myslím si že Swtor je velmi zdařilá hra ( samozřejmě né dokonalá ) a že v mnoha ohledech převišuje každé ze zde zmíněných MMO.

  32. Autor: BigHarold | Přidáno: 4.3.2014, 15:24

    Článek povedený ale osobně mapu kterou ty vidíš jako negativum tak já to mám přesně naopak. Ale to je subjektivní někomu to bude vyhovovat někomu ne.

Napsat komentář

Jak mít vlastní obrázek u komentářů

Zaregistrujte se na stránkách Gravatar.com, připojte si k účtu e-mail, který používáte na MMOzone.cz a nastavte si libovolný obrázek.

Snažte se v komentářích držet tématu, na rozsáhlejší diskuse je vhodnější naše fórum

Page 1 of 0