ESO a jeho aspekty z pohľadu komunity 1. Časť PvE

| 13.12.2013 │ Novinky

Poďme sa spoločne pozrieť na to ako v tejto dobe vyzerá ESO a jeho PvE. Dostali sme sa už aj k beta videám, niektorý z našej komunity dokonca mali česť sa zahrať betu. Ich postrehy nájdete v archíve našich noviniek.

Ako začať, no asi najlepšie by bolo postavami, vašimi hrdinami, ktorý budú bojovať po celom Tamrieli v jednotlivých frakciách (to si objasníme bližšie v PvP aliančné vojny). Celým článkom vás prevedie LorDrek a Erendil.

Rasy

LorDrek: Na výber máme až z deviatich rás, ktoré majú svoje špecifické rasové schopnosti, ich využitie má naozaj potenciál, i keď je vašou obľúbenou postavou Nord a vy by ste hrali najradšej za liečiteľa, tých podporujúcich bonusov tam zase toľko nie je ako u Argoniánov. No nedá sa vyhovieť všetkým. Osobne mi tento systém vyhovuje, vytvára  postavu takou, akú ju chcete mať, ale zároveň aj realistickou  (viď. Nord odolnosť voči chladu, Dunmer voči ohňu). Vzhľad si môže každý upraviť dostatočne, až detailne, lebo nástrojov na úpravu je neskutočne veľa (Argonián, Khajiit – majú špec. úpravy k výzoru).

Erendil: Ras na výběr je opravdu hodně, ovšem pokud už se rozhodnete hrát za jednu Alianci, máme výběr trochu menší. V každé Alianci najdeme prototypy jednotlivých povolání (bojovník, mág, zloděj), které Zenimax dokonce lehce podpořil rasovými bonusy alespoň trochu v souladu s příběhem a světem TES. Což je sice fajn, ale na druhou stranu lehce svazující pro lidi, kteří mají rádi např. Altmery a zlodějinu. Kdyby Zenimax nadělil každé rase bonus podle Lore a pak pár menších bonusů pro ostatní prototypy, bylo by to lepší. Takhle tak trochu nutí každého Altmera aby byl mág, nebo alespoň využíval hojně manu. Což je trochu škoda.

Povolanie

LorDrek: Povolanie (nie zameranie) vašej postavy, ako iste viete máme štyri: Templára, Sorcerera, Nightblada, Dragonknighta. Ja viem, veľa z vás si povie ako málo, veď vo WoW sme mali xy, lenže cestou porovnávania bez vedenia sa nechcem uberať. V iných MMORPG vaše povolanie vám predurčovalo aj zameranie, ktoré môžeme deliť na tri základné línie a to: DPS, TANK, HEAL. Tu si svoje povolanie skladáte z niekoľkých línií, ktoré sú samostatné a oddelené od vášho povolania. Vývoj bude celkom experimentálny, o to fascinujúcejší.

Erendil: Jelikož jsem nehrál wowko, tak ve mě malý počet povolání neevokuje nedostatek. Pokud vezmu v potaz styl hraní TES, kdy vás vhodí do světa a zlepšuje se to, co se používá, tak volba povolání vůbec nemusí být závazná. Skillů je dost i bez 3 stromů, které povolání nabízí a prakticky všude najdeme nějaký ten dmg, heal a CC. Umím si představit, že by se tyto tři stromy nezískaly volbou povolání, ale připojením k nějaké frakci (která by vás tyto schopnosti defakto naučila), ale to už bych chtěl od Zenimaxu hodně 🙂 Jsou zde povolání pro lidi, kteří přesně ví, jaký styl hry chtějí hrát (dmg, tank, support), stejně jako si kdokoliv může něco plácnout a na jeho hraní to nemusí mít vliv. Co se mě týče, přijde mi to že neurazí, ale ani nijak neoslní, rozhodně se to dalo udělat více lore-friendly.

 Zručnosti

LorDrek: V ESO má každé povolanie tri stromy zručností k nim priradíme aj príslušnú triedu brnenia so zručnosťami a to isté sa týka aj zbraní podľa typu si vyberiete aj zručnosti (2h – zručnosti k dvojručným zbraniam, pri jednoručných sú striktne iné, bolo rozoberané v článkoch o zručnostiach nájdete v archíve noviniek). Keď to zhrnieme dostanete sa k trom líniám (povolania, zbraní, brnení), z ktorých si môžete vytvoriť vašu postavu, ale aj nemusíte, k ďalším možnostiam budú línie z Mage, Fighters guild (bude aj Temné Bratstvo, ……, Cech zlodejov, premeny na upírov, vlkolakov aj PvP doplňujúca línia, atď. ……), na výber bude toho naozaj ohromné množstvo. Je len na vás akú cestu si zvolíte a ako naložíte s tým všetkým potenciálom.

Unikátnosť vašej postavy bude určite doplňovať morfovanie zručností, ktoré umožní mať takú postavu ako nikto iný. Zabudnite na surfovanie po internete a hľadaní toho najlepšieho buildu, to že to niekto napísal, neznamená že je to pravda. Skúsme sa vrátiť k tomu vytvoriť si postavu taká, aká nám naozaj vyhovuje.

Erendil: Skilly jsou to, na co se těším nejvíc. ve hře je opravdu neuvěřitelné množství a bude zajímavé sledovat jaký si kdo udělá build. I když se očekává, že se po čase vynoří osvědčené buildy, které jsou prostě silnější než ostatní, tak si myslím, že jich bude daleko víc kvůli syneregiím. Build, který je 1v1 slabý, se může stát velice silným ve správné partě 5 lidí. Bude lepší za mága vzít heavy armor abych nedostal instant kill od assassina? Nebo vsadím všechno na dmg protože jsem důležitým prvkem raidu? Možností jak hrát je opravdu spousta. Nemůžu se dočkat více informací o vampirismu a lykantropii, jak se s tím vývojáři poperou aby to za to stálo, ale zároveň to nebylo moc silné. Pokud by třeba nebylo absolutně výhodné zůstat normálním smrtelníkem, tak tu máme další Underworld 😀

Svet a jeho grafické spracovanie

 LorDrek: Keď si už vytvoríte vlastného hrdinu a ste sa rozhodli akou cestou sa vyberiete, môžeme sa spoločne pozrieť na to čo pre nás pripravil Tamriel. V jednotlivých videách je krásne vidieť grafické spracovanie a rozmanitosť krajiny či už pokrytej snehom, alebo krásne slnečné lúky na ktorých poletujú motýle. Mňa najviac uchvátila architektúra budov a krásnych zrúcanín a ruín dávnych vekov. Čo sa týka grafického spracovanie zbrojí a zbraní, mi ich rozmanitosť vyráža dych tak ako to bolo v Skyrime. Pri tom okúzlení krajinou by som celkom zabudol na krásnu hudbu, ktorá nie je na prvý pohľad tak výrazná, ale zase jej záhadnosť a temnosť mi to vynahrádza.

Erendil: Co jsem měl zatím šanci vidět byly nádherné scenérie a krásný svět. Přesně ve stylu TES her, které jsem hrál. Tady není co řešit. Brnění postav vypadá méně propracovaně než ve Skyrimu, je to spíš oblek s textury a na něm sem tam chránič nebo nárameník, ale pokud mají i starší mašiny zvládnout vykreslit 200 postav najednou, řekl bych, že to je nutné. Krom toho se neví, jestli je to konečná podoba, já doufám že si s tím přece jen trošku pohrají a při launchi budu nadšený stejně, jako jsem teď při koukání na krajinu. Hudba mi osobně trošku nesedí, zvlášť když jsem si pouštěl soundtrack. Na druhou stranu u všech videí vydaných Zenimaxem jsem byl v sedmém nebi a kolikrát si různé pasáže pouštěl jen kvůli hudbě. Tak nevím, asi se nechám překvapit.

Boj

LorDrek: Dôležitou úlohou bude zohrávať boj a prežitie ako aj v iných MMORPG. S tým rozdielom, že v ESO sa nebavíme o klikačke a matematicky vypočítanom poškodení a percentuálnom úhrne kritického poškodenia, šance sa na vyhnutie útoku či bloku. Nezachráni vás to najlepšie brnenie keď nebudete mať svoju postavu pod kontrolou, tu budete bojovať a to doslovne o svoj holý život. Tak ako vy dokážete využívať bojové schopnosti v týme a meniť jednotlivé útoky pomocou synergii (zmena vašich schopností za pomoci spojenca), toto isté budú využívať aj vaši nepriatelia. Vlci budú spoločne útočiť vo svorkách, ktoré vás obkľúčia, aby využili možnosť útoku od chrbta. Nepriateľa v podzemných bludiskách  budú upozorňovať na vašu prítomnosť a hlavne spolupracovať. K boju iste patria aj vaše útoky: normálny, mocný (niekoľko násobné poškodenie), máme aj prerušenie útokov, môžeme využívať blokovanie (kde pri obrane štítom dokážete odraziť útok späť na nepriateľa). Nič a nikto vám nedá šancu na blok automaticky, čo neurobíte samy to nedostanete. najlepšou šancou na vyhnutie sa útoku je kotúľ, ale to berie ohromné množstvo výdrže, no čo keď vám to zachráni život. Všade to bude záležať na vašej šikovnosti a hlavne spolupráci v skupine, kde za kooperáciu budete obdarovaný väčším množstvom xp, zlata a inými bonusmi.

Ďalšou výhodou v strategickom boji bude určite zmena pohľadu z 1os na  3os, určite výhradnou použiteľnosťou to bude pri lukostreľbe, ale v boji na blízko to nie je praktické, keďže nevidíte za svoj chrbát. Ďalšou problematikou je určite kolízia, ktoré sa v hre nebudú nachádzať, čo nám v preplnených budovách vyhovuje, ale pri špecifických raidoch, kde potrebujete vytvoriť stenu z tankov ani nie.

Erendil: Boj mi přijde dobře udělaný, myslím, že možnost bránit se s dual wield potěší všechny. Styl boje a ovládání postavy celkově je jeden z důvodů proč se na ESO tak těším, žádná klikačka jako ve wowku a podobných hrách, ovládat postavu stejně jako v TES mi přijde akčnější, když se k tomu přídá 6 skillů na hotbaru a možnost změnit zbraň a tím vyměnit za dalších 6 skillů, můžeme se těšit na opravdu pěkné souboje. Pokud nepřátelé budou opravdu spolupracovat a využívat syneregií a v PvP nepůjde jen o jednoduchý zerg, tak to bude super. Trochu se obádám míření kouzel a střílení z luku při pohledu ze 3. osoby, tak se třeba dostaneme do situace jako v Battlefieldu, že se ke sniperovi přiblíží voják a vykuchá ho nožem, protože bude mít přepnutou kameru.

Raidy, dungeony, skupiny

LorDrek: Tou hlavnou zložkou PvE sú rôzne instancie/dungeony a RAIDY. Bohužial, tu bol Zenimax skúpi na slovo, až na prezenčné video z dungeonu pre štyri postavy. Čo to málo vieme o tom, že RAIDY by mali byť aj o počte 24 a 12. Rozmanitosť v hre by mala byť úžasná, iste si prejdene v rámci aliancie niekoľko území, stretneme nespočetné množstvo druhov nepriateľov. Najviac sa teším na spoluprácu skupiny hrdinov, ktorý sa vydajú do neznáma, len spoločne dokážete prekonať tých najmocnejších nepriateľov a získať tie najcennejšie artefakty z Tamrielu.

Erendil: Tady jsem opravdu zvědavý s čím Zenimax přijde, zatím řekl že PvE chce jak pro velké skupiny, tak pro malé, ale na spolupráci klade velký důraz. Skutečnost, že každý bude mít vlastní loot beru jako velkou výhodu, tím se bude snadněji spolupracovat i s náhodnými lidmi, využívat syneregie a na konci si každý odnese to co mu náleží. Adventure zóny v Tamrielu ovšem budou jiné kafe, kosit příšery jen abychom na konci zjistili, že za rohem čeká nepřátelská Aliance až budem oslabení. Přepadávání skupin, které bojují s monstry by mohlo být možná ještě zábavnější než bitvy o pevnosti. A taková dobře sehraná skupinka Nightbladů, která využívá plně syneregií… Takže ano, na PvE se těším a nebojím se že by to byla rychle nuda. Stačí nejít slepě za odměnou z bosse, ale udělat si z cesty cíl.

Guilda či sólo hranie

LorDrek: Iste ako už Zenimax prezentoval, ESO bude aj pre sólistov, ktorý nemajú potrebu sa spolčovať a vytvárať guildy. No guildy majú oveľa väčšiu výhodu, ich spolupráca im prinesie tie najmocnejšie artefakty a oveľa viac zábavy. V hre bude možnosť guildovnej banky, aj vlastných predajných stánkov. Čo všetko vlastne Zenimax ponúkne, nám zatiaľ neprezradil.

Erendil: I když se zdá že Zenimax solo hraní nechce nijak znevýhodnit (kvůli singleplayerům z TES základny), tak přecejen hraní ve skupině bude daleko zajímavější. Dobře se sehrát a dobýt s guildou pevnost, založit obchodní guildu nebo jen s náhodným kolemdoucím využít společných sil a udolání monstra na kterého bychom solo nestačili je podle mého daleko zajímavější. Chápu, že někdo se rád cítí jako vlk samotář a rebel, ale o tom zas tolik MMO hry nejsou. Doufám že půjde vytvořit guildu, kde bude platit, že celek je víc než jen součet jeho částí.

 Craft

 LorDrek: Posledným aspektom o ktorom toho vieme naozaj málo je crafting: provisioner (kuchár), enchanter (očarovanie), weaponsmith (výroba zbraní), armorsmith (výroba brnení), alchemist (výroba nápojov). Na svojej postave môžete mať až dve zručnosti na hodnote majster. Brnenia a zbrane budete vyrábať od začiatku pre vašu rasu, budete aj najjednoduchšie získavať ďalšie recepty. Na základe kombinácií surovín sa naučíte aj iné, alebo na základe získaného receptu, návodu. Crafting majstra by sa mal vyrovnať v hodnotách veciam z RAIDOV, lenže výroba bude dosť nákladná.

Erendil: Crafting je zatím hodně neobjasněná záležitost. Podle jednoho zdroje dokonce nemá být Provisioner a má být jakýsi Rune craft. Podle pozdějších zpráv už byl zase Provisioner uvedený. Jestli šlo o nápad Zenimaxu, který později zavrhli nebo o chybu, těžko říct. Stejně matoucí je mistrovství v profesi. Jak správně píše LorDrek, sami vývojáři uvedli, že mohou být 2 profese na mistrovksém lelevu, ale podle posledního rozhovoru to vypadá, že jsme limitováni jen celkovým množstvím skill bodů, které bude nutné investovat. Je tedy možné udělat čistého craftera, který nevyniká v boji, ale zato umí všechno? Na to si budeme muset počkat. Jisté je, že zásadní změna od craftingu ve Skyrimu se nekoná, spíše se jedná o smíchání kovářství a alchymie, kdy se budou hledat a objevovat nové účinky přísad. Což sice samo o sobě není zábava pro čisté craftery, ale mi osobně se to zamlouvá.

Dúfam, že som potešil všetkých PvE hráčov, ktorý si už teraz pripravujú svoju stratégiu a volia si povolania a zmeranie vašej postavy. S nedočkavosťou sedia pri počítačoch a modlia sa aby Zenimax už hru vydal.

 Aby nebol nikto ukrátený, ďalej si predstavíme PvP z pohľadu mojich kolegov, ktorý sú naň zameraný a neskôr aj RP.

Článok pripravil LorDrek a Erendil

  1. Autor: raven | Přidáno: 13.12.2013, 13:47

    LorDrek by mohl jít do televize a uvádět nějaký pořad čistě jen o téhle hře. Líbí se mi, jak problematiku v každé otázce popíše jako učitel dětí na prvním stupni ZŠ. :p

    Dobrá práce, pánové, moc pěkné čtení.

  2. Autor: lordrek | Přidáno: 13.12.2013, 13:54

    Dík, ono ESO bude mať svoje chyby, ale systém, ktorý zenimax prezentuje veľa nováčikov nevie pochopiť a potom padajú otázky typu len tri stromy zručností a tak málo skillov, pritom realita je iná. Týmto som chcel z pohľadu hráča opísať čo nie je na prvý pohľad vidno, Erendil doplnil niektoré veci a vyjadril svoj názor, aby som nevyzeral ako 100% zástanca 🙂
    Uvidíme ako to dopadne, ale dúfam, že na jednotu!

  3. Autor: Argus | Přidáno: 13.12.2013, 15:02

    Hoši, děkujem:-D Zajímavé schrnutí již známých informací se špetkou spekulací a vlastními poznatky a přáními. Jestli to fakt Zmax takhle pěkně uvaří a zamíchá tak se nebojím že by TES:O neměl úszpěch

Napsat komentář

Jak mít vlastní obrázek u komentářů

Zaregistrujte se na stránkách Gravatar.com, připojte si k účtu e-mail, který používáte na MMOzone.cz a nastavte si libovolný obrázek.

Snažte se v komentářích držet tématu, na rozsáhlejší diskuse je vhodnější naše fórum

Page 1 of 0