Elder Scrolls Online – Vývojáři

| 20.3.2014 │ Článek

Dnes tu máme překlad zajímavé úvahy nad tím, jestli je Zenimax vhodnou společností pro tvorbu další hry tak milované série. Tvorba MMO ze singleplayerové hry z toho dělá ještě náročnější úkol, přičemž komunita žádné chyby odpouštět nebude a vždy hrozí, že nebudou dělat značce dobré jméno.

Spousta lidí dala Zenimaxu pořádně zabrat, když bylo oznámeno Elder Scroll Online. Byla to nová společnost s nulovou zkušeností s vývojem tak velké hry jako je ESO (s vyjímkou některých členů týmu). Musím se přiznat, že i já jsem byl v té době poněkud skeptický. I přes to, že je Zenimax sesterskou společností Bethesdy, je to dost velký závazek pracovat s tak milovanou sérií a navíc to změnit na MMO. Hrál jsem tyto hry po celé roky a tato série je jedna z mála s tak oddanými a zapojenými fanoušky co jsem kdy viděl (někteří dávají slovu fanoušek zcela nový význam). V tomto článku si položíme smělou otázku, může být vůbec Zenimax vhodnou společností pro vývoj ESO?

Zenimax si vzal hru, se kterou balancuje mezi dvěma stranami. Přidá moc singleplayer části a ztratí MMO fanoušky a naopak. Elder Scroll Online je přesně takovou hrou – spojením obojího, single player funkcí s MMO světem.

Když se snažíte vzít hru jako je Elder Scroll Online, která je single player RPG a snažíte se ji předělat na MMO, tak se vždy najdou překážky. Jak uděláte hru navrženou pro MMO hráče, ale aby stále upoutala a přitáhla fanoušky Elder Scroll série? Tak, že budete naslouchat fanouškům.

Na konci roku 2012 a na začátku 2013 probíhala velká debata v celé ESO komunitě. Zenimax ohlásil, že neuvidíte své ruce v pohledu první osoby. Komunita byla rozhořčená, že taková klasická funkce ze všech předešlých her bude chybět. Lidé začali tvořit videa jak Zenimax ničí dobrou značku a psali dlouhé zprávy že ESO už není Elder Scroll hra. Vše kvůli prosté (a podle mě ne tak důležité) funkci, která se ve hře neobjeví. Zenimax však vyslyšel jejich žádost a v březnu 2013 už mohl potvrdit, že v první osobě půjdou vidět ruce.

Zavedení této funkce do hry nebylo tak jednoduché jak by se mohlo zdát. Nejenom že museli mít další animátory, kteří vytvořili pohyby rukou, ale taky potřebovali vylepšit detaily pro zpracování všech zbraní a zbrojí a efekty kouzel. Celé týmy lidí se museli věnovat tomu, aby tuto funkci dostali do hry. A to jen kvůli komunitě, která řekla, že to v Elder Scroll hře prostě být musí.

Malovanej

Tohle nebyl jediný případ, kdy Zenimax musel uposlehnout volání komunity jak co změnit v jejich vyvíjené hře. Zenimax se neustále radí s beta testery ohledně zpětné vazby a dalšího vývoje hry. Ovšem jejich podněty jsou mnohem menší, než bylo přidání pohledu první osoby.

A co takhle změnit levlování méně než dva měsíce před startem?

Přesně to totiž Zenimax udělal. V polovině února Zenimax zrušil část NDA pro media a fan stránky a objevilo se pár společných témat k diskuzi. Lidem přišlo, že začátek hry je moc pomalý a hra opravdu nezačne dokud se nedosáhne 10. úrovně. Počáteční lokace MMO jsou důležitým aspektem pro hráčův dojem ze hry. To rozhoduje, jestli hráče hra bude bavit, nebo ji znuděně vypne. Očividně hráče začátek ESO nudil a Zenimax opět vyslyšel komunitu a změnil způsob jakým budeme procházet první hodiny hry.

Předtím jste opustili Coldharbor a dostali jste se na jeden ze tří ostrovů, podle vaší aliance – Stros M’Kai, Bleakrock Isle nebo Khenarthi’s Roost. Po absolvování tutoriálu ve formě Coldharboru jste tedy uvízli na malém izolovaném ostrově, ze kterého se dalo dostat jen splněním úkolu. Museli jste strávit další čas, aby jste odtamtud zmizeli a dostali se do normálního otevřeného světa, který tak připomíná Elder Scrolls hry.

Jak už jsem psal, moc lidí si tuto část hry neužívalo a počáteční zážitky byly docela nudné. Ovšem jakmile jste se prokousali tou nudnou části, hra se opravdu změnila a začali jste se cítit jako v pravé TES hře. A to Zenimax potřeboval slyšet. V nejaktuálnější verzi ESO Zenimax změnil počáteční průchod oblastí. Teď když opustíte Coldharbor tak budete transportováni přímo do prvního velkého města. Přeskočíte celý ostrov, kam se budete moci vrátit a úkoly si splnit, pokud budete chtít.

Někteří z váš si mohou myslet že to nic není, prostě jen změnili lokaci, kde se objevíte. A měli byste pravdu. Prakticky je to tak. Místo na ostrově se objevíte ve městě. Také pozměnili počáteční lokace světa aby umožnili progres od 1. do 10. úrovně. Ale zkuste nad tím popřemýšlet jako vývojář. Strávíte roky vývojem hry a myslíte si, že je připravena na vypuštění. Start je za méně než dva měsíce a vy jste stvořili opravdu dobrou hru. A teď nechte hráče zhodnotit hru do které jste vložili všechno.

Ti vám řeknou, že hra je ze začátku nudná a není tak dobrá jak by mohla. To je docela tvrdé a někteří vývojáři se mohou dívat jinam aby to jejich ego uneslo, jako jsem to viděli v minulosti (SWTOR). Ale Zenimax ne, přijali zpětnou vazbu a řekli, jak jim můžeme zlepšit zážitek? Potom vezmou práci stovek lidí a vyhodí ji, jenom aby vyhověli komunitě a bylo vše optimální. To není klasika která se děje před startem hry. Takže se vás ptám, je Zenimax tou pravou společností pro vývoj MMO? Já myslím že ano, hlavně kvůli jejich snaze o co nejlepší hráčův prožitek. Je dobře, že celý Tamriel je v jejich rukou. Vždycky jsem tvrdil, že každá MMO společnost by si měla vzít to nejlepší od Blizzardu, a tím je zákaznická podpora. A myslím, že Zenimax si tohle vzal a ještě to navýšil.

A jak se vám líbí přístup Zenimaxu a kroky, které podnikli na popud komunity? Napište nám svůj názor v komentářích.

  1. Autor: Tyba | Přidáno: 20.3.2014, 13:05

    Pro me jakozto dlouhodobeho hrace WoW a velkeho fanouska Skyrimu bylo oznameni TESO skvelou zpravou avsak postupne jsem citil spis strach nez radost (vydavani screenu,gameplayu) ale dal jsem tomu prilezitost a vyzkousel betu a musim rict ze hra je paradni ale bez first person by me opravdu tolik nelakala ale zase naopak ty prvni ostravy me bavili

  2. Autor: Crom | Přidáno: 20.3.2014, 14:33

    First person je vec co dela celou seri, na druhou stanku musim rict ze v ESO je to trosku nepovedeny prijde mi moc priblizenej, ve Skyrimu Oblivionu je ten pohled dal vidis poradne na ruce a mec drzis dal od tela, v ESO ztracis prehled a obzvlast v dungach to je dost neprehledny.

  3. Autor: Malek | Přidáno: 20.3.2014, 14:41

    (Je Zenimax tou pravou společností pro vývoj MMO?) A kdo jinej by mel bejt? Lepsi Zenimax nez EA. (vtip) 😀 😀 😀 Nicmene dekuju je dobre mit tyhle myslenky a postrehy zaznamenane v cestine. 🙂

  4. Autor: Izida | Přidáno: 20.3.2014, 15:49

    Expenie malo byt este pomalsie. Nie ze za tyzden tu budu pobehovat 50tky. Mal som sen o tom ze postup do kazdej dalsej lokacie v ramci mapy bude ukrutansky tazky 🙂
    Este mi ostava nadej ze aj ked ludia dosiahnu 50+10 tak hra bude riadne pokracovat nadalej akurat ze uz nebude potrebne vylepsovat len level ale vybavu 🙂

  5. Autor: Antarian | Přidáno: 20.3.2014, 16:00

    Tohle je pomerne dulezity aspekt 🙂 a zcela jiste to pomuze :-))

    Na druhou stranu musim rict ze osobne hraji „prevazne hru“ u ktere je tento pristup take videt a obzvlast jednoduche veci, ktere si komunita zada, se velice rychle dostavaji do hry 🙂 (tyhle malickosti potesi)

    Na druhou stranu, ac se mi ten pristup libi, tak si myslim, ze kdyby ten cas treba venovali necemu jinemu udelaji lepe:-) (a nerikam uz cemu)
    – startovni lokace a to jestli uvidim v prvni osobe ruce nebo ne je pro me ta nejmene podstatna vec …

    Spis to vidim tak, ze bohuzel velka cast lidi, zatizila zenimax praci na „nepodstatnych“ vecech …

  6. Autor: Antarian | Přidáno: 20.3.2014, 16:06

    jen jeste dodam ….

    – startovni lokace? (a co za chvilku to preskocite a je to zcela nepodstatne)
    – Ruce? No je to pekne, ale u hry, ktera klade velky duraz na PvP ji trochu seriozni hraci budou tezko hrat v mega bitvach z pvniho pohledu, kdyz mohou vyuzit 3rd person pohled, pri kterem budou mit podstatne lepsi rozhled a vyhodu v porovnani s hraci co hraji v 1st person modu.

    Obe veci jsou mile a pekne, ale v okamziku kdy „spolknou“ vyvojarsky cas, ktery muze byt vyuzit na endgame tak je to spis prusvih. (tohle nebude nikoho po par levelech zajimat). Kazdemu pujde jen a jen o endgame a zdali budou mit co delat, jakmile hru naleveluji…. (v pripade, ze nebude co delat tak zacnou postupne odchazet prvni vlny hracu…. jakmile prvni vlny hracu zmizi, servery se vyprazdni a s ubyvajici a rozpadajici se komunitou zacnou odchazet i dalsi lide, kteri dokonci levely pozdeji, ale v tu chvili uz vlastne ani nebudou mit s kym hrat, jelikoz slouceni serveru prijde pozde atd atd atd ….))

    to je jen takovej „cernej scenar“ co se muze stat diky tomu, ze vyvojari poslechli „krik komunity“ a zacali pracovat na tom co komunita mela moznost videt a neni to az zase tolik podstatne (ten endgame tolik odzkouset nemohli)

  7. Autor: wondras | Přidáno: 20.3.2014, 18:17

    Za mě rozhodné „NE!“ nemají zkušenosti s vývojem MMO (ti „veteráni“ co tam jsou možná jsou veteráni, ale patří do jiné éry, uvědom-me si že ti lidé tvořili *obsah* do MMO kde se ještě sbíralo 10 kožek, ale v žádném případě ještě netvořili MMO *nové* nebo převratné).

    ESO je (pro mne) tak trochu zklamáním – očekával jsem po *legendárním* Skyrimu další hru ES minimálně skvělou, nicméně aktuálně je ESO MMO pouze *dobré*, což vzhledem ke značce kterou zastupuje není dostačující.

    Poslouchání komunity je skvělá věc… jenže, to má jedno velké jenže! ESO je jak ES hrou tak i MMO a ve snaze zavděčit se úplně všem ani jedno neumí pořádně, čím pádem celá hra nabírá takovou šedou a mdlou „barvu“. Dle mého názoru měli udělat další ES hru – dynamickou, sandbox a kvalitní – s podobným teamem lidí jako Skyrim a nabrat pouze experty na tu síťovou -online- část. ESO je bohužel přiliš old-school MMO („díky“, veteráni v teamu), tudiž působí dost statickým a „zmrzlým“ dojmem na rozdíl od svého single-player brášky.

  8. Autor: Wsgthebg | Přidáno: 20.3.2014, 20:34

    Já sem rád, že hru dělá Zenimax. Když oznámili ESO a ukázali prvních asi 8 screenshotů, tak sem měl dost strach jak to vůbec dopadne, protože na screenech nebylo nic co by připomínalo Elder Scrolls. Jak postupoval čas, tak hra působila jako TES čím dál víc. Beta mě nakonec ujistila a ukázala, že ESO je pravá TES hra.

    Pro mě je Elder Scrolls hra s živím uvěřitelným světem a jeho příběhy. Ono je to taky téměř to jediný, co se během série nezměnilo. Upřímě nevim, co všichni lidi vidí na Skyrimu. Jistě je to skělá hra a oproti Oblivionu velmi jasně viditelné zlepšení, ale co se tíče uvěřitelnosti světa (a tedy alespoň pro mne ukazatel, jak dobrá TES hra to je), tak je mezi TES hrami spíš průměr.

    Můj žebříček TES her:
    TES III: Morrowind > Elder Scrolls Online > (TES II: Daggerfall | TES V: Skyrim) > TES IV: Oblivion > TES: Arena

    Zenimax skutečně naslouchá hráčům, to už dokázal. Skutečná otázka je co vlasně chceme mi (všichni dohromady, na čem se schodnem). Podle mě má nyní ESO vše co TES hra má mít (neznamená to, že nemůže mít víc). Co se tíče MMO stránky, tak má teď ESO dobrý základ na kterém může stavět. Zdá se, že mnozí si dnes neuvědomují, že MMO nemůže mít všechny funkce a vymožnosti jako ostatní zavedená MMO na truhu hned při startu. Schválně si najděte video jak vypadalo třeba wowko při startu. Nové MMO prostě nemůže přijít hned při startu s možnostmi, které má wowko pro víc jak deseti letech. Takže není třeba hrotit, že kvůli 1st person kemeře se nestihlo neco jiného, prostě to budo o měsíc pozdějc. A pro ty, co pořád řikají, že neměli ESO dělat, že měli radši udělat TES VI: proč si myslíte, že ESO dělá jiná firma a ne Bethesda, je to prostě proto aby se nenarušila její práce a rozvrh na dalších TES a Fallout hrách.

    Závěrem: Zenimax je ten pravej na svým místě, ESO je (alespoň pro mne) lepší TES hra než Skyrim a zničit ho můžou jen jediný dvě skupiny lidí: vlastníci Zenimaxu a hráči sami.

    • Autor: Swen | Přidáno: 20.3.2014, 23:58

      Ach, konečne čítam zmysluplný komentár, s ktorým sa môžem plne stotožniť. Díky! Amen

  9. Autor: DS | Přidáno: 20.3.2014, 20:46

    Na tuto otazku by bolo dobre sa pozerat s nadhladom. Som velkym fanusikom ES a velmi sa tesim na ESO, aj ked sa obavam, ze mi pri/po launchi narobi zopar vrasok.

    Nie kazda vec, ktora bola upravena, bola upravena lebo „vyvojovy tim Zenimaxu“ si povedal – ok vyhovieme komunite. Za mnohymi zmenami stoja pani v kravatach, ktorych zaujima jedina vec a to je predajnost hry a trzby, ktore prinesie pravidelnymi platbami. Nebudu ruky? Statistiky ukazuju, ze pridu o XY% hracov. Rozkaz je jasny – zmente to! Nudny zaciatok? Statistiky jasne hovoria, ze objednavky po bete klesli o XY% a to znamena, ze neziskaju planovanych XYZ% hracov k prvemu dnu. Jasne riesenie – zmente to! Nie kazda zmena, ktoru vykonali alebo vykonaju bude po voli hernym dizajnerom ba ani skalnym hracom, ktori tuzia po hre s velkym „immersion“ a maju radi vyzvy a riesenie narocnych bojov a situacii. Tak to vsak chodi, hladaju schodne riesenie aby po ekonomickej stranke prosperovali.

    Nie kazda zmena je zmena k lepsiemu, ale ich zivia masy a preto robia vsetko pre to aby prezili.

  10. Autor: wondras | Přidáno: 20.3.2014, 23:34

    Ještě bych dodal k svému předchozímu příspěvku:
    ZOS má u mě jedno velké plus za to jak rychle reaguje a jak rychle věci dostávají do hry – v tom jsou jednička.

  11. Autor: Pan Tau | Přidáno: 21.3.2014, 12:25

    To důležité tu už padlo.

    ESO je hra s velkým potenciálem, který využívá málo nebo vůbec. Souhlasím s tím, že Zenimax vyslyšel všechna naše přání do puntíku, proto tu teď sedíme a těšíme se na klasické Béčkové MMO, v kterém je prakticky vše, co se snad hráčům za celou historii nejrůznějších her líbilo, do jedné poslepované a z bláta (je to vůbec bláto ?!) uplácané gamesky.
    Naštěstí má tato série velké jméno, takže se dostatečné množství hráčů chytlo na až podezřele velkou návnadu. Čeští hráči v tomto ohledu nezklamali a stejně tak, jako jsou tragédi v jiných světových sférách, jsou i tu zde a poctivě kupují a jako roboti jednohlasně a s nadšením papouškují věci, kterým mnohdy ani nerozumí.
    I já už se nemůžu dočkat na vydání hry a hned jak vyjde si ji předplatím na nejméně 100 let dopředu. Nezáleží mi na tom, že všechno je tam udělané tak, abych u hry musel sedět a zkoumat nejrůznější recepty a plánky mnoho dní, během kterých budu samozřejmě expit, abych se ve finále dočkal dalšího zklamání. Toto pro mne není podstané. Postavu, kterou doexpím hned smažu a začnu hrát úplně nanovo a tak budu pokračovat do alelůja…

    Tuto hru hned doporučím všem svým známým a samozřejmě i těm, které vůbec neznám, aby také mohli platit za jeden z nejvíce očekávaných propadáků posledních let. Všichni v práci pobíráme miliony měsíčně, tak co je nám po pár tisících, naopak jsme všichni nadšeni, že se jich můžeme zbavit.

    Děkuji se srdce ZOS za takovou hru. Svět bez ESO si nemohu představit.

    LOL 😀

    • Autor: sithard | Přidáno: 21.3.2014, 14:52

      Koukam ze nekomu to jarni slunicko moc nesvedci..

  12. Autor: Deniel | Přidáno: 21.3.2014, 13:32

    Dost veci zmenily smerem, ktery nebyl puvodne planovany a jsou to zmeny, ktere se me osobne libi a jsem rad, ze poslouchaji komunitu a jednaji prakticky ihned. Ale jak uz bylo receno, jednalo se o betu a chteli do hry nalakat co mozna nejvetsi pocet lidi. Uvidime jak tyto upravy budou casto vychazet po launchi. Zatim jim verim a jsem rad, ze ESO delaji oni. Bude to sice jen „dobre“ MMO, ale porad lepsi nez zadne – mozna to nakonec bude lepsi nez dobre 😀 🙂

  13. Autor: destro | Přidáno: 22.3.2014, 15:47

    Je dobre ze Zenimax pocuva komunitu a reaguje, pretoze nie kazda stranka ESO je idealna. Velmi podcenili uvodne lokacie a levely a teraz to siju horucou ihlou. To je velka skoda pretoze prave tie uvodne lokacie maju cloveka chytit a zaujat a nie odbyt stylom „zahrajte tak 30h a potom sa to rozbehne“…
    Osobne si myslim ze prave ten FPS pohlad ma najmensi dopad na gameplay (odhliadnuc od prace na implementacii) a je skor pre starych ES harcovnikov ako by mal prakticky prinos (dungy a pvp nepouzitelne). Ale je to typicky znak ES serie, takze by ju malo MMO ktore nesie jej meno urcite obsahovat.

    Netreba hned za vsetkym vidiet biele goliere, ktore chcu len ryzovat. Zenimax aj ked pocuva komunitu, mal by mat vytyceny jasny smer, kam ma ESO smerovat a feedback od hracov mu pomoze na tomto smere dobrusit vsetky ostre hrany a nerovnosti. Na druhej strane sa treba neustale pytat, ci ten smer naozaj vedie k naplneniu cielu.

  14. Autor: Erendil | Přidáno: 22.3.2014, 17:38

    vidím že Pan Tau se svými názory nezklamal 😀
    Zajdi si ven, projdi se, užij si jarního pořasí, vklidu a v pohodě, netřeba nic hrotit 😉

  15. Autor: fortrens | Přidáno: 22.3.2014, 18:00

    Pan Tau opět ukázal své nízké IQ a přišel si sem vylít srdíčko 🙂 Škoda, že jeho příspěvek je o hovně 🙁

Napsat komentář

Jak mít vlastní obrázek u komentářů

Zaregistrujte se na stránkách Gravatar.com, připojte si k účtu e-mail, který používáte na MMOzone.cz a nastavte si libovolný obrázek.

Snažte se v komentářích držet tématu, na rozsáhlejší diskuse je vhodnější naše fórum

Page 1 of 0