CREATING ESO: Vytváření skill linií

| 5.12.2013 │ Novinky

Dnes se blíže podíváme na jeden z klíčových způsobů, jak v Elder Scrolls Online vylepšovat váš charakter – na skill linie.

Je váš charakter Sorcerer v Cechu mágů, který má rád boj zblízka v těžké zbroji, a metání ohnivých koulí? Dragonknight, který se stal mistrem střelby z luku, a udržuje své spojence naživu pomocí hole obnovy? Nebo mistr provisionér? Bez ohledu na to, jak si svoji postavu představujete, budete používat skill linie, abyste mohli definovat vaše schopnosti.

Pokud jste viděli nedávno zveřejněné video o progressi charakteru, určtě alespoň zhruba víte, jak budou skill linie fungovat, ale my bychom vám to chtěli vysvětlit ještě trochu podrobněji. Společně prozkoumáme, jak Zenimax designuje tento systém, jaké rozhodnutí při designování musel učinit, a jaké faktory musel během developmentu zvažovat.

Proč skill linie?

Protože se snažíme býti obojím – jak Elder Scrolls hrou, tak online RPG, museli jsme se od samého začátku potýkat s různými problémy. V Elder Scrolls hře může váš charakter dělat cokoliv, a po nějaké době putování světem může udělat téměř všechno. Naopka v multplayerové hře bývá dobré, když může váš charakter vyčnívat z řady dalších. Být unikátní. Jak tedy udržet volnost Elder Scrolls her, a zároveň dát hráči možnost postupně vyvinout svoji vlastní identitu?

Nejspíše si umíte představit systémy, které jsme zpočátku zkoušeli, ale tradičční MMO systémy prostě nenaplňovali naše očekávání a naše požadavky. Potřebovali jsme poskytnout širokou škálu možností pro ty, kteří je milovali v singleplayer Elder Scrolls hrách. a zároveň zachovat jistou identitu postav. Po nějakém čase jsme přišli na systém, jak všechno spojit dohromady takovým způsobem, abychom naplnili oba naše cíle.

Víme, co fanoušci od Elder Scrolls hry očekávájí. Chtěli jsme, abyste si mohli vybrat jakoukoliv zbraň a zbroj, a abyste měli mnoho možností přístupu k jednotlivým situacím. Chtěli jsme, abyste se cítili odměněni za prozkoumávání světa, a abychom byli schopní poskytnout věci, které od Elder Scrolls hry očekáváte – možnost připojit se k NPC cechům, stát se upírem či vlkodlakem, a třeba možnost vytvořit si vlastní zbraň, brnění, lektvary, či očarování a jídlo.

Pro všechny tyto aktivity jsme tedy vytvořili skill stromy, a tím jsme zajistili široký výběr možností vylepšování vaší postavy. A co více, čím více možností, tím větší dopad mají vaše rozhodnutí, do jakého skillu kdy investovat. Když získáte skill bod, můžete se rozhodnout, do jakého skill stromu jej investujete. Každý další skill bod je jedinečnou šancí definovat váš charakter.

Povolání

Otázka, se kteoru se často setkáváme, zní: „Proč jsou v Elder Scrolls Online classy?“. Tento systém nám pománá udržovat diversitu, a přitom zachovat širokou škálu možností. Pomohl nám zachovat multiplayerovou strategii – příslušníci určitých povolání mají přístup k unikátním skillům, a to dle našeho názoru přidává hernímu zážitku na hloubce.

Výběr povolání je důležitým rozhodnutím, nicméně vás neváže k udržování jednoho herního stylu. Každé povolání má tři unikátní skill linie, každá z nich s rozličnými schopnostmi vázanými k danému povolání. Tyto tři skill linie budete moci kombinovat se všemi ostatními, které budou dstupné všem charakterům, a tak každý příslušník povolání může být zásadně odlišný od druhého. Pokud nebudete chtít, nemusíte ve skill liních vašeho povolání utratit jediný bod, na druhou stranu ale poznáte, když potkáte například Templáře, který se rozhodl specializovat na ability svého povolání.

Prozkoumávání

Další z věcí, kterou nám systém skill linů umožnil, je odměňování hráčů za průzkum světa. Průzkum je samozřejmě jedním z nejdůležitějších elementů Elder Scrolls Online, a bylo pro nás důležité poskytnout za něj adekvátní odměny. K prozkoumávání jsme tudíž přitkli hned několik způsobů, jak vylepšovat Váš charakter.

Zaprvé, existují skill linie, které můžete najít jen prozkoumáváním světa. Některé, jako například ty z Cechu mágů či Cechu bojovníků nejsou těžké objevit, jiné pak ano.

Také jsme po světě poschovávali Skyshardy, které vás odměňují dalšími skill body. Inspirovaly nás k tomu dračí pokřiky a jejich objevování během hraní Skyrimu. Dalším důležitým aspektem jsou knihy. Pokud jste hráli předchozí Elder Scrolls hry, víte, že od knih můžete očekávat více, než pouhé rozšíření vašich znalostí o lore hry, a my tuhle tradici přenášíme do Elder Scrolls Online. Jako ve Skyrimu, budou existovat knihy, které budou zlepšovat vaše schopnosti, když je přečtete.

Skill linie, které objevíte během vašich putování budou také nabízet nové možnosti. Rozhodli jsme se umístit konverzační perky do skill linů Cechů. Přesvědčování se můžete naučit jako člen Cechu mágů, Zastrašování pak jako člen Cechu bojovníků. Tyto dvě ability vás postaví před důležité rozhodnutí: Budete moci investovat nějaké skill body za otevření dalších možností v koverzacích. Pokaždé nebudete moci přesvědčovat, nebo zastrašovat, ale pokud to půjde, vaše investice bodů se vám za čas jistě vrátí.

Morphing

Většina nejlepších nápadů během vývoje hry pochází z večerních dýchánků u kafe, a nápad morphingu vzešel právě z takové noční diskuze. „Co kdyby se naš skilly.. vyvíjely?“. Odtud vzešel morphing, a stal se tak dalším z herních systémů, ve kterém bude vaše rozhodnutí hrát důležitou roli. Pokud budete často používat určitou abilitu, za čas se vám otevře možnost ji „morphovat“ – vybrat si mezi dvěma cestami, přičemž každá z nich přidá abilitě nějaký speciální efekt. Myslíme si, že si tento systém zamilujete.

Samozřejmě máme ještě hodně o čem přemýšlet, a jedna z věcí, kterou máme vždy na paměti je, že taková spousta možností může být frustrující a zddrcující. NEchceme, aby se někdo za případná špatná rozodnutí cítil potrestaný, a cheme abyste experimentovali, zkoušeli rozdílné skill liky, a abyse si našli vaši oblíbenou kombinaci. Budete tedy moci resetovat své skilly, a mít tak možnost odčinit rozhodnutí, se kterými nejste spokojeni.

Jsme si také vědomi toho, že existují hráči, kteří budou chtít najít nejefektivnější kombinace, a tak se ujišťjeme, že ve hře bude vždy více správných cest, nejen jedna. Protože můžete měnit obsah vašich hotbarů, pokud nejste v combatu, budou mít vaše postavy také velkou možnost flexibility. To vám umožní změnit přístup nebo dokonce celou roli vaší postavy, pokud něco nevychází tak, jak chcete. Myslíme si, že brzy zjistíte, že existuje mnoho odpovědí (rozumějte: možných buildů) na otázky, které naleznete během putování Tamrielem.

Nemůžeme se dočkat, až uvidíme kombinace skillů, se kterými přijdete, a doufáme, že náš systém zajistí, že si budete váš charakter moci vyšperkovat přesně tak, jak chcete. Jak vidíte, velmi se snažíme, aby náš progression systém přesně zapadl do Elder Scrolls světa, který tvoříme.

Díky za přečtení, doufáme, že jste si článek užili a že se vám výlet za závěsy developmentu skill linů líbil.

  1. Autor: Elder | Přidáno: 5.12.2013, 08:16

    Mno, zajimave. Ja jsem spis zvedavej, jak to bude s vyvazenim v pvp, nakonec mozna bude jen par buildu, ktery budou pouzivat vsici. A spousta skillu nebude vubec pouzivana. Ale u idime, nechme se prekvapit 🙂

  2. Autor: cipi | Přidáno: 5.12.2013, 08:57

    Já myslím že v pvp to bude uplně jedno,protože co jsem vyděl v tak to bude jenom zerg vs zerg ala WvW a tam se nějký kombinace ztratí:-D

  3. Autor: Heav/Paspartu | Přidáno: 5.12.2013, 09:51

    tak tak =/ a to se pvpčkem moc nazvat ani nedá..

  4. Autor: lordrek | Přidáno: 5.12.2013, 10:25

    Jo jo vidím to tak, že PvE hráči vo full setoch budú dávať nafrak PvP :-), ale nesúďme to skôr ako bude jasné, ako naozaj bude fungovať PvP, vývojári sa jasne vyjadrili u PvP, že bude plnohodnotné od úloh až po levelovanie na lvl 50, bojov v skupinkách až po mass pvp!

  5. Autor: Mesis | Přidáno: 5.12.2013, 15:41

    Já bych viděl rád arenu jako v TES:IV , myšlenka Cyrodilu jako WvWvW se mi líbí a myslím si že je to ten největší tahák pro PvPčkaře

  6. Autor: Heav/Paspartu | Přidáno: 5.12.2013, 15:52

    možná to největší tahák bude:) každopádně rated arenám, rated 1v1soubojům, rated duelům, rated turnajům, eventům a podobných small group pvp 5,10,15 vs. 5,10,15 (prostě pvp vyžadující skill, znalosti a celkově um) ať už v battlegroundech či ne… se to nikdy nevyrovná… teda možná vyrovanalo by, kdyby to vše bylo dohromady v pvp obsaženo. =O/

  7. Autor: Mesis | Přidáno: 5.12.2013, 16:14

    BGčka by do ESO moc nezapadali a mě osobně v každe MMO co jsem hrál (WoW,GW2,Swotr,Tera,4Story,Metin,atd 😀 ) mi nejvíc vyhovovali věci typu WvW a AV ve WoW, jěště na vanile kdy bitva trvala i několik hodin

  8. Autor: cipi | Přidáno: 5.12.2013, 17:07

    Prave ze tohle pvp vubec pro pvpckare tahak neni.A le je to pro to protoze vi ze nedokazou udelat balanc. Proto udelali mass. A to co pise tady Mesis je hovadina a evidentne ani jednu tu hru nehral,prototze ani v jedny neni pvp tipu WvW ala GW2 s dorovnavanim lvlu. S touhle hovadinou prisel az GW2 a ESO se toho bohuzel chytlo taky:-(

  9. Autor: erendil | Přidáno: 5.12.2013, 18:25

    Mi to přijde jako dobrá věc, ale Arenu, i když třeba ne v Imperial City když je obsazené, mohli udělat taky. V Oblivionu to byla sranda a souboje 1v1, 2v2 a 5v5 by to prostě tahaly. Balanc by mohl probíhat tak, že by něco bylo v aréně zakázané, nebo to dostalo dočastný nerf po dobu zápasů (v drtivé většine utkání jsou taky omezení a pravidla, která ve válce nejsou)

  10. Autor: Nooxly | Přidáno: 5.12.2013, 18:29

    Moc pekny clanek. S tim pvp je to horky protoze to vzdycky rozhodne o osudu hry ale neodsuzoval bych urcite dokud to neuvidime a nezahrajeme sami 🙂

  11. Autor: idefix | Přidáno: 5.12.2013, 21:44

    K tomu PVP chci dodat, že pravděpodobně půjde menší pevnosti dobýt i v pár lidech, což by vám ty arény mohlo nahradit.

  12. Autor: Heav/Paspartu | Přidáno: 5.12.2013, 23:00

    Arény nahradí jen arény… 🙂

  13. Autor: Heav/Paspartu | Přidáno: 5.12.2013, 23:13

    Jednoduše, mít možnost se s ostatními hráči vzájemně kde měřit, zvedat skóre/rating, za který mohli být různé bonusy, hodnosti či itemy nebo tituly a hlavně uznání a „povědomí“ mezi komunitou samotnou…Co je lepšího, než-li to, že si o vás povídají desítky,stovky možná i tisíce lidí? Každý kdo hrál PvP ve WoW ví, že největšího renomé se dostává právě díky arenám. Existují i obyčejné fun servery zaměřené pouze na zmiňované arény, kde hrajou tisíce lidí.

    Proto mi přijde divné, že to ESO postrádá, jelikož Arény a battlegroundy(10vs10, 15v15 ale i 5v5) jsou synonymem toho pravého PvP. Jsou to úspěšně otestované a protěžované herní funkce a člověk si opravdu klade otázku, zda-li je nevynechali proto, protože bude mít ESO problém s balancí více než jiná mmo.

    V mass PvP se rozdíl maže a nedostatky se ztratí jak už se psalo… vlastně už předtím a předtím.. na fóru i tady… no atak dále 🙂

    • Autor: lordrek | Přidáno: 6.12.2013, 10:15

      Ja mám pocit, že tu sú všetci veštci, oni vedia aj to čo vývojári ani nie. Zámer Zenimaxu neseparovať PvE a PvP je krok do budúcnosti (načo skill pve, pvp a aj zbrane a brnenia) takto sa potrie pomyselný rozdiel, ktorý si vytvorili hráči z ehmmm ….. nikdy som nedošiel na to aký to má dôvod deliť pvp a pve. A prestíž, keď sa staneš cisárom bude o tebe vedieť celý megaserver takže hurá do toho Paspartu – potom ťa prídeme zosadiť 🙂
      A komunita sama si môže vytvárať svoje pomyselné arény a duely, nikdy Zenimax nepovedal, že to tam nepribudne, ale dobrý hráč si nevyhádže tromfy hneď na začiatku, či?

  14. Autor: fortrens | Přidáno: 6.12.2013, 07:01

    Paspartu, tvoje brečení mi chybělo 😀

  15. Autor: hadas | Přidáno: 6.12.2013, 12:05

    tak jestli to sparvne chapu na tak kdyz budou vedle sebe stat 2 s max lvl tak ten ktery vic obevoval bude mit vic skill bodu a ja ktery mel treba smulu jich ma min 🙁 to by se pak hodilo semna foru davat pozice kde jste co nasli

  16. Autor: raven | Přidáno: 6.12.2013, 12:18

    To samozřejmě dělat budeme. 🙂

  17. Autor: Heav/Paspartu | Přidáno: 6.12.2013, 12:34

    Mno mě tvoje kydy fortens ani nechyběli hele, a do budoucna tomu nebude pravděpodobně jinak 🙂 Jelikož moje kritika je od breku velmi rozdílná… brečet můžeš leda až ESO vyjde a po roce zapadne mezi GW2, SWTOR aspol.

    2lordek: už jsem psal nespočetkrát i na fóru… Pokud ESO nebude nabízet hráčům nejširší škálu funkcí hned při svém startu… nikdo nebude čekat měsíce/roky po spuštění… až tam třeba někdy doladí areny ajin. funkce… v tomhle případě opravdu neplatí to, že si dobrý hráč nevyháže všechny trumfy hned na začátku. Ne v dnešní době, ne v takové konkurenci a né s platebním systémem P2P only.

    Co se týče pvp a pve… rozdíl je, že pvp jako takové je nepředvídatelné, neomezené a je na výši, je to část hry určená pro trochu řekněme… HC hráče více na úrovni co se týče myšlení, koncentrace a herních znalostí, kde je nutno se opravdu učit. A tohle pravidlo Cyrodiilské PvP popírá. Pokud něco nemá opravdu engame. Tak PvP ho nemá 2x.

    Rozdíl mezi PvP a PvE se bohužel začal dělat od dob, kdy PvE kvetlo na úkor PvP či naopak (závist komunit)(casual pve hráči vs. ochota strávit hodiny nad dumáním toho „how to be the best“). Protože a tady je to vidět hodně… vvojářům je přednější právě PvE, přesto ale prohlašují, jak je pro ně PvP nesmírně důležité, přitom postrádá nejvíce charakterizující a nejkvalitnější ověřené funkce. (pokud by se mohlo někde vytknout, že se u něčeho dostatečně neinspirovali od konkurentů… tak je to právě tohle)

    Tzn. Buď Cyrodiil bude opravdu velkolepá zábava, nebo to bude fraška… Co se týče „titulu“ císaře… určitě to nebude o jednotlivci ani o skupině, bude to o náhodě, štěstí a konstalaci čehosi… jen né umu… který se v mass pvp jak už bylo také psáno.. ztratí. Pravé a základní PvP začíná a končí tam, kde jediný hráč či malá skupina dokáží ovlivnit děj. Ta hra je stavěná ale naopak tak, aby každý i nejméně schopný měl stejnou šanci, aby se co nejvíc vyrovnal rozdíl zisku a dosažení cílů mezi někým, kdo začíná a kdo je už mnohem otrlejší. O tom bohužel ale PvP nikdy nebylo a není.

    No narovinu co se týče PvP expertů ze ZeniMaxu… Pokud je pravda, že PvP u Wildstáru pomáhají vyvinout znalci se zkušenostmi z her jako WoW, co znají velmi dobře PvP, jeho charakteristiku, možnosti, slabosti ale i přednosti… pak tomuhle říkám správný přístup a dodávám, že tento faktor v ZeniMaxu velmi podcenili a doplatí na to.

    Nakonec ESO může být navenek bez debat skvělé… což byl Skyrim také, ale uvnitř to byla prohnilost sama. Těším se na NextGen RPG od Warhorse.

    • Autor: lordrek | Přidáno: 6.12.2013, 13:45

      PvP a PvE musí ísť ruka v ruke aby hra dosiahla úspech.
      Vo WoW bolo od začiatku PvP?
      Zase a dobre si dávaj bacha čo píšeš 3. odsek PvP hráči nie sú nad ostatnými niečo viac, ako píšeš ty!
      A čo sa týka ďalšieho je to tvoj subjektívny názor bez podložených faktov, a nespomínaj, že ak by bolo super pvp vo swtor, gw2, tak by tie hry mali stále miliony hráčov. Čo viem ja a aj preto som prestal hrať swtor, PvE bolo slabé, support úbohý a pvp arény atď. ….. bieda a nuda! (endgame aj PvE aj PvP 0 bodov)

  18. Autor: raven | Přidáno: 6.12.2013, 16:20

    Ve většině věcí souhlasím s Paspartuem, ESO nejspíše kompetitivní PvP nabízet alespoň ze začátku nebude, a já se tak nějak snažím s tím smířit.

    Nicméně, ubral bych té propagace „expertů z WoW“. Na WildStaru pracují lidé, kteří pracovali na vanille, popřípadě early TBC. Pokud někdo tvrdí, že tehdy bylo PvP ve WoW vybalancované, nebo dokonce zábavné, musí si nutně dělat legraci.

  19. Autor: Chooze | Přidáno: 6.12.2013, 18:55

    Paspartu: Vem si jak dlouho sme čekali na arény v Diablu 3, dočkáme se tak za pár let na 3. datadisku 🙂

    Nemel bys řikat, že na PVE nepotřebuješ mozek, jinak tě místní lidi přibijou na kříž…spíš bych to charakterizoval tak že v PVE stale opakujes naučeny postupy/taktiky ale v PVP musis často improvizovat/žádnej boj neni stejnej.

    Mass PVP mě nebaví, stačilo mi GW2 kde to bylo neustále 10vs2 + obrovská mapa, kterou těžko bez mounta překonáš, můžeš bejt sebevětší umělec, s takovou přesilou nic neuděláš když máš sotva 5 kouzel na barech a žádný CC. Wowko tj něco jinýho, tam máš aspon trochu propracovaný spelly takže s dobrou partou dokážeš udržet věž proti masám a sem zvedavej jak to udelaj v TESu, jak budeš schopnej udržet úzkou chodbu se dvěma válečníkama ve full plate aby to bylo aspon trochu realisticky (něco jako film 300), půjde to hodně těžko když existuje autotargeting a friendly fire se jim nechce programovat…

    • Autor: lordrek | Přidáno: 6.12.2013, 22:54

      K tomuto sa už nemá význam vyjadrovať, vlastne PvE sa naučí hrať aj cvičená opica a na PvP potrebujete IQ min 135.

  20. Autor: raven | Přidáno: 6.12.2013, 19:15

    Bohužel, ve hře nebudou kolize, takže situace a-lá Bitva u Thermopyl se konat nebudou.

  21. Autor: fortrens | Přidáno: 7.12.2013, 06:48

    Paspartu: Kritika by to byla za předpokladu, pokud bys vyjádřil svůj názor jednou. To je kritika. Tvůj přístup už hraničí s demencí, protože ty doslova brečíš skoro v každé novince a bliješ to samé stále dokola. Nelíbí se ti absence arén, já to chápu, ale psát to snad pod každý článek, kde je zmíněno PvP je trapné a ano, je to brečení.
    Navíc tvoje povyšování se nad PvE hráči, ze kterých dělas naprosté debili, co vlastně nemusí nic umět, je vcelku směšné 🙂

  22. Autor: raven | Přidáno: 7.12.2013, 08:46

    Tak dost, přestaňte se navzájem urážet, pánové. Pokud nemáte k článku co říci, tak nic neříkejte, a respektujte názory ostatních.

  23. Autor: Heav/Paspartu | Přidáno: 8.12.2013, 16:05

    Uaa pánové 🙂 Samozřejmě, že vše co píši je můj subjektivní názor (to snad napadne každého, krom fortense zdá se) vycházející z letitého hraní a motání se kolem tvoření nonblizlike úprav ruzných WoW PvP funkcí co hra v základu sama o sobě nenabízela. Určitě PvP na WoW nikdy nebylo a není vyvážené (to vědí všichni natolik, že už je ostudou to jen zmiňovat, proto to nepíši tak často jak by bylo třeba). Zároveň bohužel je ale daleko nejúspěšnější narozdíl od ostatních, a proto je třeba pro každé nové MMO z toho vytěžit maximum kladů a hlavně a především pílit jeho zápory. A to né tím, že se hra bude upínat jinam. Ta balanc je překážka, které se do budoucna nelze věčně vyhýbat a kdo tu překážku jako první třeba jen zase o chlup vylepší a posune… vyhrává.

    K fortensovi: jsem rád, že zrovna ty bereš můj příspěvek k chudákům pvečkařům tak ostře, jelikož je psán s trochou zdravé arogance, kterou já jako PvP hráč oplácím komunitě opačné. Byť ten můj je psán s trochou větší elegance než ten tvůj, určitě nenabídne takové kolosální jazykové možnosti vhodné pro „debili“ nebo snad“debil*y“ 🙂 děku-ji.

    • Autor: lordrek | Přidáno: 9.12.2013, 11:32

      Bolo by vhodné vynechať invektíva a všetci poznáme tvoj názor na PvP, čiže sa to nemusí rozoberať ďalej. Ďakujem za pochopenie!

  24. Autor: Heav/Paspartu | Přidáno: 9.12.2013, 15:38

    Ohledně invektiv, to raději napiš fortrensovi prosím, děkuji.

  25. Autor: Heav/Paspartu | Přidáno: 9.12.2013, 15:44

    Edit: Mno a co se týče názorů na pvp, to uvidíme třeba v dalším článku, či příspěvcích zdali někomu došla fakta, na která dokola narážím… nebo ještě dotyčný nevylezl z omamující „populistické“ mlhy. =O/

Napsat komentář

Jak mít vlastní obrázek u komentářů

Zaregistrujte se na stránkách Gravatar.com, připojte si k účtu e-mail, který používáte na MMOzone.cz a nastavte si libovolný obrázek.

Snažte se v komentářích držet tématu, na rozsáhlejší diskuse je vhodnější naše fórum

Page 1 of 0