Vítejte, dnes tu máme další analýzu z webu TamrielFoundry. Tentokrát se zaměříme na skilly ve hře, podíváme se na to, kolik máme typů a jak jsou zastoupeny napříč povoláními. To by mohlo pomoct těm z vás, kteří přemýšlejí jaké povolání by bylo nejvhodnější pro váš styl hry.
Po zveřejnění všech povolání, zbraní a brnění se začaly rojit různé nápady na rozdělení schopností u postav. Rozhodl jsem se tedy zanalyzovat všechny možnosti, které máme k dispozici. Chtěl jsem zbavit schopnosti jejich krásných názvů a efektů a objevit jak moc budou vlastně v ESO použitelné. Byl jsem zvědavý, jak si s tím vývojáři poradili a jak moc je jejich rozdělení schopností logické. Proto jsem vzal všechny schopnosti (brnění, zbraň a povolání) a roztřídil je do různých kategorií. Soustředil jsem se na aktivní a ultimátní skilly, protože pasivní skilly mnohdy posilují jiné aktivní (např. Blood Magic dělá z Dark Magic schopností léčení), z toho důvodu jsem pasivní skilly nebral v úvahu, stejně jako morfování.
Níže je první rozdělení skillů do kategorií. Skupiny mohou někomu připadat moc obsáhlé nebo nekompletní, ale pravda je, že by se skilly daly rozdělit do stovek různých kategorií.
Kategorie | Počet skillů | Procenta |
Plošené kouzlo | 40 | 38% |
CC | 38 | 36.2% |
Redukce poškození | 23 | 21.9% |
Léčení | 13 | 12.4% |
Trvající poškození | 10 | 9.5% |
Přímé poškození | 10 | 9.5% |
Gap Closer | 9 | 8.6% |
Skupinový buff | 6 | 5.7% |
Zapínací schopnost | 4 | 3.8% |
Vyvolávání | 4 | 3.8% |
Přerušení | 4 | 3.8% |
CC Imunita | 2 | 1.9% |
CC Odstranění | 1 | 0.9% |
Celkem | 105 | 100% |
Pokud se spočítají všechny aktivní a ultimátní skilly z brnění, povolání a zbraní tak dostaneme 105 různých skillů (3 z brnění, 5 na každou zbraň a 18 na každé povolání). A to se nepočítá rozdělení Destrukčních holí na 3 různé typy – led, oheň a blesk, kdy každý typ má jiné efekty.
Rychlé vysvětlení všech kategorií: do CC skillů patří jakýkoliv stun, root, snare, blind, fear, knockdown, knockback, silence nebo disorient (*). Skilly, které přerušují kouzlení nechávám odděleně. Avšak pár jich je i mezi CC, protože mají oba efekty. Pak tady máme skilly redukující poškození a skilly, které na to mají nějakou % pravděpodobnost. Dále mámeheal, DoT, AOE (do aoe se řadí všechno co může dát dmg, heal nebo buff víc jak jednomu subjektu).
CC schopnosti
Pokud se podíváme na celkový počet 105 aktivních a ultimátních schopností tak uvidíme, že 36,2% z nich obsahuje nějakou formu CC. Pro mě je to naprosto překvapivé. Já jsem se díval po nějakém CC charakteru a myslel jsem že to je jen Sorcerer s Dark Magic. Ale vidět, že víc než třetina schopností jsou ve formě CC mě donutila se pořádně zamyslet. Zatím oficiálně nevíme dosah některých těchto schopností, takže některé by se daly použít v boji na dálku proti postavě, která bojuje na blízko. Následující tabulka ukazuje rozložení schopností pro jednotlivé povolání.
Dragonknight | Templar | Sorcerer | Nightblade |
Lave Whip (off balance) | Puncturing Strikes (knockback) | Bolt Escape (stun) | Teleport Strike (stun) |
Dragon Leap (knockback) | Piercing Javelin (knockback) | Negate Magic (silence) | Consuming Darkness (snare) |
Dark Talons (root) | Nova (stun) | Encase(root) | Veiled Strike (stun) |
Stonefist (knockdown) | Blinding Light (off balance) | Rune Prison (disorient) | Aspect of Terror (fear) |
Petrify (stun) | Sun Fire (snare) | Daedric Mines (root) | Soul Shred (stun) |
Ash Cloud (snare) | Storm Atronach (stun) | Agony (stun) | |
Repulse (knockback/snare) | Cripple (snare) |
Kouzla s plošným účinkem
Dalším překvapením pro mě byl počet aoe schopností, které nalezneme ve hře. S tak rozsáhlou kategorií, jakou aoe jistě je, se ukazuje, jak moc chtějí vývojáři vidět používání CC přímo v boji. V předchozích MMO hrách je většinou kladen důraz na schopnosti, které se použijí pouze na jednoho nepřítele, ale tady vidíme, že 38% všech schopností má plošný účinek. Navíc zde není jen jedno povolání, které by mělo výrazně navrh, ale jsou více vyvážené, což poskytuje lepší hraní ve skupině.
Dragonknight | Templar | Sorcerer | Nightblade |
Dragonknight Standard (aoe) | Radial Sweep (cone) | Bolt Escape (pbaoe) | Consuming Darkness (aoe) |
Fiery Breath (cone) | Spear Shards (aoe) | Lightning Splash (aoe) | Path of Darkness (cone) |
Inferno (pbaoe) | Sun Shield (pbaoe) | Lightning Form (pbaoe) | Aspect of Terror (pbaoe) |
Dragon Leap (pbaoe) | Nova (aoe) | Negate Magic (aoe) | Soul Shred (pbaoe) |
Dark Talons (pbaoe) | Solar Flare (aoe) | Encase (cone) | Drain Power (pbaoe) |
Inhale (pbaoe) | Backlash (pbaoe) | ||
Molten Weapons (aoe) | Rite of Passage (pbaoe) | Daedric Mines (aoe) | |
Obsidian Shield (aoe) | Healing Ritual (pbaoe) | Storm Atronach (aoe) | |
Ash Cloud (aoe) | Cleansing Ritual (pbaoe) | Daedric Curse (aoe) | |
Rune Focus (aoe) |
Léčení
Další starostí mnoha hráčů je jak hrát léčitele nebo léčit sám sebe. První volba by byla asi Templar pro léčení skupiny, ale protože je ve hře Hůl obnovy, nemusí se hráči omezovat jen jednou třídou. Dragonknight a Nightblade mají navíc taky aktivní schopnosti pro sebe léčení. Pouze Sorcerer nemá žádné aktivní léčení, ačkoliv Blood Magic v Dark Magic stromě poskytuje možnost jak si nějaké to zdraví navrátit.
Restoration Staff | Dragonknight | Templar | Nightblade |
Regeneration (HoT) | Dragon Blood (self heal + HoT) | Rite of Passage (self heal) | Mark Target (self heal on kill) |
Grand Healing (aoe heal) | Inhale (self heal) | Rushed Ceremony (heal) | Strife (self HoT) |
Blessing of Protection (aoe heal) | Healing Ritual (aoe heal) | ||
Force Siphon (healing curse) | Cleansing Ritual (aoe heal) | ||
Restoring aura (group HoT) |
Tankovací skilly
Schopnost efektivně tankovat je další důležitou součásti hry. Nespočet témat, které se vynořily zde na fóru (na TamrielFoundry) ve stylu „kdo udělá lepšího tanka“ a „hej, mrkej na můj nový Sorcerer tanky build.“ Nejdůležitější složkou každého tanky buildu je jistě zmírnění příchozího poškození. Toho může být dosaženo redukcí poškození z útoků nebo se nenechat vůbec zasáhnout. Tabulka níže ukazuje všechny schopnosti, které by se daly k tankování použít. Každé povolání má schopnosti pro tanky, i když se najde některá, která může nabízet výhody oproti ostatním.
Dragonknight | Templar | Sorcerer | Nightblade |
Spike Armor | Sun Shield | Lightning Form | Summon Shade |
Reflective Scales | Rune Focus | Bound Armor | Blur |
Obsidian Shield | Eclipse | Conjured Ward | |
Magma Armor | Rite of Passage | Negate Magic | |
Blinding Light | |||
Nova |
Poslední zajímavou věcí je to, že ve hře je málo schopností, které redukují CC. Všichni víme, že se každý bude moct vyprostit a zrušit CC za použitím staminy, ale při tak velkém počtu CC schopností se zdá zajímavé vidět, že je jen pár schopností, kterými by se bylo možno bránit. Rune Focus (Templar) a Immovable (Heavy Armor) poskytuje odolnost proti CC, zatímco schopnost Cleansing Ritual (Templar) umožňuje CC úplně zrušit. Očekávám další podobné schopnosti i PvP stromě. To by mělo pomoct v boji na bojišti, kde se střetne spousta lidí se spoustou CC.
Shodnocení
Pokud se podíváme na rozložení dostupných schopností, tak uvidíme kam hra směřuje. Celou dobu slýcháme v nespočet rozhovorů plány na Adventure Zones a jak „Raid Bosses“ nemají být obrovské hrozivé bestie, které je potřeba udolat, ale spíš skupina dobře spolupracujících potvor, které útočí v několika vlnách. S tak velkým zaměřením na CC a AOE typu schopností v ESO to vypadá, že vývojáři plánují pro hráče tyto specifické setkání. Když se to vezme v PvP, kde bude spousta hráčů, tak si myslím že bitvy budou epické a pro hráče bude výzva vybalancovat všechny aoe a CC schopnosti, které má k dispozici.
Zdá se mi, že takové rozdělení schopností opravdu dovoluje hráči vytvořit jakýkoliv typ postavy bude chtít. Budou některé povolání v určitých rolích lepší? Určitě, ale to neznamená že Sorcerer tank nebo Nightblade healer nemohou být dobré buildy.
Uvědomuju si, že schopnosti z PvP, Cechu mágů, Bojovníků a Undanted, rasové schopnosti a další (upír, vlkodlak) hodně zamíchají možnostmi. Ale i tak si myslím, že tři základní kategorie (brnění, zbraň a povolání) odhalilo dost z plánů vývojářů.
Co si myslíte o rozložení schopností vy? Přejete si, aby bylo více nebo méně určitých typů? Diskutujte na našem fóru.
(*)
V Textu jsem nepřekládal některé anglické názvy, které asi všichni z MMO znají. Pro ty kteří ne, je tu seznam s vysvětlením 🙂
CC – crowd control – schopnosti, které nějak omezují nepřítele
Stun – znehybnění
Snare – zpomalení
Root – zastavení
Blind – oslepení
Fear – zastrašení
Knockdown – sražení k zemi
Knockback – odražení dozadu
Silence – ticho, nemožnost kouzlit
Disorient – dezorientace
Off balance – vyvedení z rovnováhy
AOE – area of effect – plošné kouzlo
Cone – kouzlo od vás dopředu v kónickém tvaru (tzn. Že se rozšiřuje do obou stran)
PBAOE – point blank area of effect – plošné kouzlo sesílané na určitou oblast
Buff – posílení
Gap closer – překonání vzdálenosti – teleport, přískok, apod.
HoT – heal over time
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Jak mít vlastní obrázek u komentářů
Zaregistrujte se na stránkách Gravatar.com, připojte si k účtu e-mail, který používáte na MMOzone.cz a nastavte si libovolný obrázek.
Snažte se v komentářích držet tématu, na rozsáhlejší diskuse je vhodnější naše fórum
Veľmi pekné čítanie a veľmi zaujímavé!